Samhällsorienterande ämnen för grundlärarprogrammet med inriktning mot årskurs 4-6

30 hp

Kursplan, Grundnivå, 2KU073

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
2KU073
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Utbildningsvetenskap G1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 21 oktober 2014
Ansvarig institution
Kulturgeografiska institutionen

Allmänt

Kursen ges inom grundärarprogrammet, inriktning 4-6. 

Kursansvarig institution: Kulturgeografiska institutionen.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet och Engelska 6, Matematik 2a/2b/2c, Naturkunskap 1b/1a1+1a2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 eller Engelska B, Matematik B, Naturkunskap A, Samhällskunskap A (områdesbehörighet A6 b/6 b)

Mål

Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna:

Religionskunskap

* redogöra för grundläggande fakta om världsreligionerna, med fokus på ritualer, regler och heliga platser.

* göra enklare tolkningar av religiösa texter, exempelvis bibeln, koranen och bhagavadgita.

* diskutera och reflektera över begreppen religion, livsåskådningar, etik och livsfrågor.

* diskutera och reflektera över lärarens yrkesroll i mötet mellan religionskunskapen och eleverna i det konkreta klassrummet.

Geografi

* tolka omgivningen med hjälp av grundläggande kunskaper inom natur- och kulturgeografi.

* diskutera och problematisera frågor som rör begreppet hållbar utveckling.

Samhällskunskap

* känna till hur det svenska politiska systemet är uppbyggt och vara förtrogen med den svenska demokratidebatten, särskilt demokratin i skolan.

* vara förtrogen med sociologiska perspektiv liksom grunderna för en analys av förhållandet individ-grupp-samhälle och relationerna dem emellan.

Historia

* redogöra för grunddragen i det svenska samhällets politiska, sociala och ekonomiska utveckling från forntiden till mitten av 1800-talet.

* identifiera och redogöra för några olika former av historiebruk i samhället.

* tillämpa källkritik samt kunna använda historiska källor i undervisningen.

* identifiera och redogöra för olika historiesyner.

Innehåll

Religionskunskap, 7,5 hp

Religionskunskapen tar sin utgångspunkt i barns- och ungdomars existentiella frågor i relation till religion och livsåskådning. Kursen behandlar grundläggande fakta om världsreligionerna såsom centrala tankegångar, ritualer, berättelser och heliga texter. Kursen ska därutöver bidra med kunskaper och färdigheter om lärarens yrkesroll i ett mångreligiöst och pluralistiskt samhälle.

Historia 7,5 hp

Momentet behandlar översiktligt det svenska samhällets politiska, sociala och ekonomiska utveckling från forntiden till början av 1900-talet. Kursen innehåller även en introduktion till historiesyn, historiebruk, och historiska källor. Dessutom ges en orientering om hur barn kan undervisas i historia, och hur de förstår tid och historiska förändringar

Geografi, 7,5 hp

Momentet behandlar samspel mellan samhälle, människa och natur. 
Träning ges i analyser av det omgivande natur- och kulturlandskapet med hjälp av geografins metoder och teorier. 
Vidare behandlas miljö, människor och hållbarhetsfrågor. Didaktiska övningar ingår.

Samhällskunskap, 7,5 hp

Kursen består av två kursblock:

- Demokratiproblem och det lokala samhället.


- Sociologisk analys av samhället.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, lektionsundervisning, självständiga uppgifter, handledning, seminarier, PM-uppgifter och exkursioner. Viss undervisning är obligatorisk. Undervisningsformerna varierar under de olika delkurserna. Variationen av undervisningsformer har ett didaktiskt undersyfte, avpassat för att ge studenten förståelse för olika undervisningsformer.

Examination

Examinationen består av skriftlig tentamen, PM-skrivning, muntliga presentationer, lektionsplanering, eller andra examinationsformer som är anpassade efter delkursernas olika behov.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin