Avancerad neurobiologi med hjärnans sjukdomar

15 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 3NR600

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
3NR600
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Biomedicin A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Programkommittén för masterprogrammen vid medicinska fakulteten, 18 februari 2015
Ansvarig institution
Institutionen för medicinsk cellbiologi

Behörighetskrav

180 hp från biomedicin-, apotekar-, biologprogram eller internationell utbildning som ger kunskap inom cell- och molekylärbiologi, kemi och biokemi, farmakologi, fysiologi och neurobiologi. Kunskaper i engelska motsvarande Engelska B.

Mål

Efter fullgjord kurs skall studenten kunna:

KUNSKAP OCH FÖRSTÅELSE

- beskriva och analysera grundläggande neurofysiologi och aktivitet i de neuronala nätverk som styr hjärnans funktioner vid normal utveckling, men också vid störningar, och kunna förklara vad som har gått fel och varför.

- analysera och jämföra olika strategier för att diagnostisera, förhindra, fördröja eller gynna återhämtning från sjukdomar som smärta, TBI, epilepsi, stress, minskad kognition, cancer och psykiska sjukdomar men också åkommor beroende av enteriska nervsystemet t.ex. diabetes.

- analysera utvecklingen av sjukdomar i centrala nervsystemet ur ett folkhälso- och samhällsperspektiv samt beskriva patogenes och förekomsten av folksjukdomar.

- beskriva hur forskning utförs enligt korrekta vetenskapliga principer, inkluderande forskningsetik.

FÄRDIGHET OCH FÖRMÅGA

- beskriva och tillämpa vanliga neurobiologiska tekniker, inklusive preparering av hjärnvävnad från gnagare, konfokalmikroskopi och elektrofysiologiska mätningar.

- beskriva och tillämpa vissa neurofysiologiska och neurofarmakologiska tekniker, såsom patch-clampmätningar (hela celler, en kanal) för att studera neuronal aktivitet, farmakologi samt synaptisk transmission.

- uppvisa kunskap om metodologier för prekliniska och kliniska studier av traumatisk hjärnskada.

- uppvisa förmåga att kritiskt läsa och analysera vetenskapliga publikationer individuellt samt diskutera dessa i grupp.

- förstå den teoretiska bakgrunden till det utförda praktiska arbetet och utvalda ämnen genom att skriva en litteraturrapport utgående från vetenskaplig litteratur, samt kunna sammanfatta och presentera det skriftligt och muntligt, inklusive att ge återkoppling på kurskamraternas arbete.

VÄRDERINGSFÖRMÅGA OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT

- effektivt söka upp och organisera relevant litteratur för kursen samt kritiskt granska och värdera informationen, både muntligt och skriftligt.

- uppvisa förståelse för vad arbete enligt ett vetenskapligt förhållningssätt innebär, hur vetenskapliga undersökningar utvärderas, hur etiska överväganden appliceras på forskning samt hur vetenskaplig information kommuniceras.

Innehåll

Kursen beskriver hjärnans biologi och funktion från molekylär nivå till beteende hos individer vid friskt tillstånd och vid sjukdom. Studenten kommer att få kunskap i grundläggande och klinisk neurobiologi med fokus på hjärnans sjukdomar. Kursen är indelad i sex teman; molekyler, celler, nätverk och plasticitet, förbindelsen mellan hjärnan och mag-tarmkanalen, de sensoriska systemen, traumatisk hjärnskada, psykiska sjukdomar och hjärntumörer.

Kursen innefattar studier av molekyler, proteiner och celler som styr nervsystemets grundläggande fysiologi. Studenten kommer att studera allt från gener till den komplexa organisationen av nerver som ger upphov till kognition, beteende och ibland sjukdom. Studenten kommer att lära sig hur systemet reagerar på en ny erfarenhet, trauma eller annat stimuli och hur nervsystemet svarar, repareras och utvecklas.

Laborationerna innehåller datorsimuleringar, praktiska laborationer och demonstrationer av laborativa tekniker.

Studenten får träning i kritisk läsning och diskussion av vetenskapliga publikationer, såväl som vetenskapligt skrivande och muntlig presentation under arbetet med att skriva en litteraturrapport.

Därutöver, under en föreläsningsserie som ges gemensamt för flera medicinska masterprogram, kommer studenten även att få inblick i t.ex. bioetik, forskningsetik och jämställdhetsfrågor.

Undervisning

Undervisningen är organiserad efter riktlinjerna för studenternas arbetsvillkor vid Uppsala universitet (Dnr UFV 2009/902) och ges i form av föreläsningar, seminarier, journal clubs, laborationer och demonstrationer samt en litteraturrapport med muntlig och skriftlig presentation. Fokus ligger på att studera studenternas självständiga tänkande och problemlösande förmåga.

JOURNAL CLUBS är presentationer och diskussioner kring temarelaterade vetenskapliga artiklar i grupper under handledning av en lärare.

LITTERATURRAPPORTEN: varje grupp, som består av två studenter, väljer ett intressant ämne inom det neurobiologiska fältet, skriver en kort översiktsartikel, ger en muntlig presentation på ett slutseminarium och ger och tar emot återkoppling från sina kurskamrater och kursledarna.

LABORATIONERNA utgör en viktig del av kursen, kopplad till de teoretiska föreläsningarna och utförs individuellt eller i grupper och avslutas med författandet av laborationsrapporter.

Alla delar av kursen, inklusive kursintroduktionen, journal clubs, laborationer, litteraturrapporten och den muntliga presentationen, är obligatoriska.

.

Examination

Kursbetyget baseras på följande delbedömningar:

i) Aktivt deltagande i de obligatoriska momenten, inklusive laborationer, journal clubs och redovisningen av litteraturprojektet.

ii) Godkänt litteraturprojekt och godkända individuella laborationsrapporter.

iii) Godkänd individuell skriftlig flervalsfråge-tentamen.

iv) Godkänd individuell hemtentamen.

v) Godkänd tentamen på föreläsningsserien för masterprogrammen vid Medicinska fakulteten.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin