Internationella interventioner och skydd av civila
Kursplan, Avancerad nivå, 2FK047
- Kod
- 2FK047
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Freds- och konfliktkunskap A1N
- Betygsskala
- Väl godkänd (VG), Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 25 maj 2015
- Ansvarig institution
- Institutionen för freds- och konfliktforskning
Behörighetskrav
Filosofie kandidatexamen. 90 hp i freds- och konfliktkunskap, alternativt 90 hp i näraliggande relevant ämne och minst 30 hp i huvudämnet eller motsvarande erfarenhet.
Mål
Efter att ha slutfört kursen förväntas studenterna kunna:
- Självständigt och kritiskt analysera möjligheter och utmaningar med principen om Ansvar att skydda (Responsibility to Protect)
- Analysera den potentiella effekten av olika former av intervention för att skydda civila utifrån olika teoretiska perspektiv på våld mot civila
- Kritiskt och korrekt, på engelska, sammanfatta argument och forskningsresultat inom ämnesområdet
- Självständigt avgränsa, designa och inom givna tidsramar genomföra en skriftlig uppgift i ämnet
Innehåll
Den här kursen tar sin utgångspunkt i principen om Ansvar att skydda. Vi spårar grunderna till den nuvarande normen att det internationella samfundet har ett ansvar att skydda civilbefolkningen när regeringen antingen är oförmögen eller ovillig att själv göra det. Vi täcker olika former av internationella interventioner – såsom militära interventioner, fredsbevarande operationer, sanktioner och diplomati – och diskuterar deras potentiella effekt på civilbefolkningens säkerhet. För att förstå vilken påverkan dessa interventioner kan tänkas ha är det viktigt att först analysera konfliktsituationen. Därför går vi också igenom olika teorier om våld mot civila, och diskuterar deras implikationer för möjligheter och utmaningar för skydd av civila genom internationella interventioner.
Undervisning
Undervisningen är seminariebaserad. Kursen bygger på aktivt deltagande från studenterna.
Examination
Examination och betyg baseras på studentens prestation i tre avseenden:
- En skriftig akademisk uppgift, i vilken studenten adresserar en fråga som relaterar till de ämnen som behandlas av kursen
- En muntlig presentation av en analytisk seminarieuppgift
- Aktivt deltagande i seminariediskussioner
Två omtentatillfällen erbjuds varje år som kursen erbjuds.
Följande betyg ges: Väl godkänd (VG), Godkänd (G), Underkänd (U)