Fördjupningskurs inom intensivvård för intensivvårdssjuksköterskor
Kursplan, Avancerad nivå, 3KR152
- Kod
- 3KR152
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Medicinsk vetenskap A1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid medicinska fakulteten, 5 november 2018
- Ansvarig institution
- Institutionen för kirurgiska vetenskaper
Allmänt
Kursen är en fristående kurs motsvarande 15 hp.
Behörighetskrav
Svensk legitimation som sjuksköterska med specialistutbildning inom intensivvård och verifierad aktuell yrkeserfarenhet inom området.
Mål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten erhållit
- fördjupade kunskaper i de vitala organens fysiologi/patofysiologi
- fördjupade kunskaper om generell och specialiserad intensivvård
- fördjupade kunskaper om monitorering och behandlingsmetoder inom intensivvård
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten kunna
- identifiera och analysera speciella problem vid svikt i vitala funktioner och föreslå behandling
- kritiskt granska och analysera vetenskapliga studier och olika kunskapskällor inom kunskapsområdet
- beskriva möjligheter för tillämpning av de senaste forskningsrönen i det kliniska arbetet
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten kunna
- identifiera och analysera etiska problem inom intensivvård
- kritiskt granska och värdera innehåll och metod i vetenskapliga arbeten
- utvärdera sina kunskaper och identifiera behovet av fortsatt kunskapsutveckling inom egen profession
Innehåll
Relaterat till intensivvård kommer följande områden belysas:
Respirations-, cirkulations- och njurfysiologi/patofysiologi
Smärtbehandling och sedering
Infektionssjukvård
Barnintensivvård
Brännskadeintensivvård
Neurokirurgisk intensivvård
Thoraxintensivvård och kardiologi
Traumavård
Monitorering och behandlingsprinciper
Mobilisering ovh uppföljning
Etik, juridik och patientsäkerhet
Evidensbaserad medicin och personcentrerad vård
Specialistsjuksköterskans profession
Undervisning
Det pedagogiska arbetssättet syftar till att stimulera deltagarnas förmåga till aktivt, självständigt kunskapssökande, kritiskt tänkande, lärande och problemlösning. Arbetsformerna inkluderar föreläsningar, laborationer, problemlösning vid egna studier och i grupp, litteraturstudier och seminarier.
Examination
Kursens uppställda mål examineras kontinuerligt genom deltagande i seminarier och skriftlig uppgift inom kursens område. För godkänd kurs krävs obligatorisk närvaro vid samtliga kurstillfällen, aktivt deltagande med kunskaper och reflektioner i seminarier samt godkänt skriftligt arbete med muntlig redovisning. Vid eventuell frånvaro från kurstillfälle redovisas motsvarande innehåll i en skriftlig rapport.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Övriga föreskrifter
Enligt Högskoleförordningen SFS (1993:100), kap 6, 22 § har studenten rätt att på begäran byta examinator efter två underkända tentamina.