Religionshistoria och religionsbeteendevetenskap D1

15 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 5RT154

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
5RT154
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Religionshistoria och religionsbeteendevetenskap A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Studierektor, 19 november 2015
Ansvarig institution
Teologiska institutionen

Allmänt

Kursen kan utgöra fristående kurs om 15 hp.

Kursen kan ingå i mastersprogrammet religionsvetenskap, 120 hp.

Kursen kan ingå i lärarprogrammet.

Behörighetskrav

Kandidatexamen med något samhällsvetenskapligt, historisk-filosofiskt eller religionsvetenskapligt ämnesområde som huvudområde, eller 120 hp avslutade kurser på grundnivå inklusive 90 hp inom något religionsvetenskapligt ämnesområde. Dessutom gymnasiekurs Sv B/Sv2B.

Mål

Diskursanalys

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskapsmål

  • övergripande återge diskursanalysens idéhistoria i den kontinentala filosofin,
  • ingående kunna problematisera vetenskapsteoretiska spörsmål,
  • visa fördjupande kunskaper inom en av kursens analytiska inriktningar.

Färdigheter och förmågor

  • på ett vetenskapligt godtagbart sätt arbeta med diskursanalytiska verktyg,
  • operationalisera abstrakta tankegångar till praktisk användbar metod och teori,
  • i grupp sammanställa och presentera analyserat material,
  • skriva en vetenskaplig text

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • ta ställning till och kunna underbygga en självständig argumentation för/emot vetenskapsteoretiska spörsmål,
  • producera självständiga problemformuleringar i förhållande till sociala och politiska processer med hjälp av diskursanalytisk teori.

Research Design and Methods in the Social Science of Religion

After completion of the course the student is expected to be able to:

  • develop a critical approach to understanding the different methodological traditions and their research implications in psychology of religion and sociology of religion
  • identify and understand the possibilities and limitations of different qualitative and quantitative methods both in the data-gathering and data-analysis stages
  • demonstrate an understanding of: quantitative research methods and research designs (e.g. surveys, structured interviews) and qualitative research methods andresearch designs (e.g. unstructured and semi-structured interviews), and mixed-methods research designs (e.g. combining quantitative and qualitative methods)
  • demonstrate the ability to perform quantitative data analysis and qualitative data analysis
  • demonstrate the ability to use established data-analysis programs for both quantitative and qualitative data
  • demonstrate an understanding of the use of different types of analysis frameworks: inductive, deductive, and abductive as well as mixed methods approaches
  • demonstrate an understanding and application of different types of evaluation models for research studies,
  • demonstrate the application of ethical guidelines in planning the design of an empirical study,

Spår och skrifter

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • Redovisa mycket grundliga kunskaper om religionshistorien som forskningsfält och ämnets forskningshistoria
  • Visa djupgående kunskaper om hur historiska vetenskaper arbetar med skriftligt såväl som arkeologiskt och ikonografiskt källmaterial
  • Visa god kunskap om historieteori
  • Självständigt arbeta med religionshistoriskt relevant material och bedöma dess källvärde

Religion i antikens Hellas

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • visa god förtrogenhet med de viktigaste källkategorierna för studiet av Antikens grekiska religionshistoria
  • kommunicera fördjupade kunskaper om religion, kultur och samhälle i Antikens Grekland, med särskild tonvikt på Klassisk och Hellenistisk tid
  • visa mycket god förmåga att självständigt analysera ämnesområdet utifrån källkritiska perspektiv
  • självständigt problematisera relevanta begrepp och teorier samt integrera teorier om rit, myt, och religiös förändring i förhållande till olika forskningsproblem
  • självständigt analysera grundtexter i översättning

Religion and Violence

After completion of the course the student is expected to be able to:

  • locate, analyze, and communicate knowledge about the intersections of religion and violence at different levels (e.g. domestic, national, regional and global)
  • employ analytical tools to discuss hate crime, terrorism and political violence in relation to religion, secularism, and culture
  • critically read and analyse current discourses on violence, religion, and the secular
  • identify key elements in the manufacturing of gendered subjectivities in relation to violence and religion
  • be able to discuss critical approaches to investigating conflicts involving religion and violence
  • critically reflect on their own assumptions, views, and values

Innehåll

Kursen består av två valbara alternativ:

  1. Diskursanalys (7,5 hp) och Research Design and Methods in the Social Sciences of Religion (7,5 hp)
  2. Spår och skrifter: om historieteori, källor och källkritik (7,5 hp) och Religion i Antikens Hellas (7,5 hp).

Observera att alternativ två endast är möjligt att läsa under höstterminen.

Kursen Religion and Violence (7,5 hp, endast VT) kan ersätta någon av ovanstående fyra delkurser om 7,5 hp

Diskursanalys 7,5 hp

Diskursanalys är ett samlingsnamn för kritisk samhällsanalys med rötter i semiologi, ideologianalys och psykoanalys. Diskursanalys används främst för att analysera text och tal men den lämpar sig även väl för analys av andra sorters material som bild och film.

Kursen Diskursanalys har två moment:

  1. Diskursanalysens idéhistoria: under momentet ges en introduktion till diskursanalysens samtida utformningar och hur analysmetoden har operationaliserats i tidigare studier. Fokus läggs på Michel Foucaults problematiserande analys, Norman Faircloughs kritiska diskursanalys, Jonathan Potter och Margareth Wetherells diskurspsykologi samt Ernesto Laclau och Chantal Mouffes diskursteori.
  2. Diskursanalysen i praktik: under momentet ges möjlighet att använda olika diskursanalytiska angreppssätt på en stor valmöjlighet av material. Utformningen av momentet är beroende på studentgruppens storlek varför lärare och studenter vid kursstart bestämmer momentets utformning.

Research Design and Methods in the Social Science of Religion 7,5 hp

The course provides nuanced knowledge of and further development of skills in research design for empirical studies in psychology and sociology of religion, or other related disciplines, including qualitative, quantitative, and mixed-methods designs. Data-collection methods and data-analysis programs, such as SPSS and OpenCode are used.

Spår och skrifter 7,5 hp

Kursen ger en fördjupad orientering i det religionshistoriska studiets forskningshistoria, med fokus på forskning om antikens religioner i Medelhavsområdet, inklusive studier av kontakter och influenser mellan skilda kulturer och religioner i detta område under förmodern tid. Metodologiska och teoretiska frågeställningar behandlas ingående utifrån arkeologiska, filologiska och religionshistoriska perspektiv.

Religion i antikens Hellas 7,5 hp

Kursen ger en fördjupad orientering i religion i Antikens Grekland, med tonvikt på ritualers och myters kulturella betydelse. Uppmärksamhet ges åt religiösa traditioners plats i filosofi, litteratur och konst samt religionsutövandets betydelse för stadsstaternas samhällsliv. Religiösa förändringsprocesser under den hellenistiska tiden studeras ingående. Metodologiska och teoretiska frågeställningar behandlas utifrån arkeologiska, filologiska och religionshistoriska perspektiv.

Religion and Violence 7,5 hp

The course looks at the intersections of religion and violence at several levels: domestic, (e.g. honor related violence), local (e.g. hate crime, ethnical and religious cleansing), regional (e.g. armed conflicts, terrorism) and global (e.g. the war on terror). It examines violence and the manufacturing of masculinities in various political-religious contexts (e.g. male warrior ideals) and articulations of distinct types of violence (eg. subjective, structural, symbolic) in these contexts.

Undervisning

Diskursanalys

Undervisningen består av obligatoriska föreläsningar och seminarier. Kursen bygger på aktivt deltagande och den utvalda litteraturen kräver noggrann läsning. Av den anledningen begränsas den obligatoriska litteraturens omfång till max 600 sidor. Seminarier och föreläsningar är obligatoriska. Missat seminarium: enskild redovisning av uppgift. Missad föreläsning: PM på aktuell litteratur.

Research Design and Methods in the Social Science of Religion

The course instruction consists of combined seminars and lectures, which are obligatory. Students also communicate, interact and upload material through the Student portal.

No other software programs will be provided than those available in campus area or can be downloaded by the student.

Spår och skrifter

Kursinnehållet bearbetas genom föreläsningar och seminarier.

Religion i antikens Hellas

Kursinnehållet bearbetas genom föreläsningar och seminarier.

Religion and Violence

Instruction consists of lectures, seminars, and group exercises on obligatory campus reunions.

Examination

Diskursanalys

Löpande examination genom seminarier samt en hemskrivning. Aktivt deltagande i seminarier motsvarar 2,5 hp, och hemskrivningen 5 hp.

Research Design and Methods in the Social Science of Religion

Course examination consists of active participation (2 hp) and written assignments (5,5 hp).

Spår och skrifter

Examinationen består av skriftliga uppgifter och aktivt seminariedeltagande, (Examination 7,5 hp).

Religion i antikens Hellas

Examinationen består av skriftliga uppgifter och aktivt seminariedeltagande, (Examination 7,5 hp).

Religion and Violence

The forms of examination are written assignments, active participation in seminars and group discussions. Students will also be required to give oral presentations (Examination 7,5 hp) .

Övriga föreskrifter

För delkursen Research Design and Methods in the Social Sciences of Religion gäller:

Attendance (100%) is required. No more than 25% of absence may be compensated according to directions of the course responsible teacher.

För övriga delkurser gäller: För fullgjord kurs krävs minst 75% närvaro på de undervisningsmoment som beskrivs i kursplanen. Frånvaro därutöver kompenseras genom kompletteringsuppgift (-er) som beslutas av kursansvarig lärare.

Notera att angivna undervisningsformer kan komma att ändras till självstudier om studentantalet är mycket litet.

Övergångsbestämmelser

Studenter som läst denna kurs har möjlighet att tentera kursen enligt denna kursplan inom två år efter kurstillfället. Om särskilda skäl föreligger kan sådan omtentamen ske även senare. Normalt ges inte undervisning enligt äldre kursplan.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin