Pedagogik med inriktning mot vuxna och arbetsliv A

30 hp

Kursplan, Grundnivå, 2PE380

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
2PE380
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Pedagogik G1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 2 december 2015
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen är en baskurs på grundnivå och utgör högskolepoängen 1-30 i Pedagogik med inriktning mot vuxna och arbetsliv. Kursen kan utgöra första kurs inom huvudområdet pedagogik i kandidat- och magisterexamen eller utgöra biområde i kandidat- och magisterexamen. Kursen är obligatorisk inom Programmet med inriktning mot personal- och arbetslivsfrågor, 180 högskolepoäng.

Pedagogik med inriktning mot vuxna och arbetsliv A ger behörighet till Pedagogik med inriktning mot vuxna och arbetsliv B.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Mål

Efter genomgången kurs förväntas den studerande kunna

  • beskriva pedagogikämnets framväxt och identifiera pedagogikens roll i arbetslivet
  • analysera individuella, sociala och samhälleliga förutsättningar för vuxnas lärande
  • beskriva och analysera arbetsplatsen som lärmiljö med stöd av centrala pedagogiska begrepp och teorier
  • leda och genomföra arbeten med att identifiera och analysera behovet av kompetensutveckling i arbetslivet
  • tillämpa metoder vad gäller planering, genomförande och utvärdering av kompetensutvecklingsinsatser
  • självständigt läsa större textmängder och utifrån kursens ämnesområde reflekterande och kritiskt identifiera texternas kärna och mening.

Innehåll

Kursen består av fyra delar om vardera 7,5 högskolepoäng:

  • Utbildning och kompetensutveckling i ett samhällsperspektiv
  • Vuxnas lärande
  • Ledning, planerande och genomförande av kompetensutvecklingsprojekt
  • Utvärdering

Utbildning och kompetensutveckling i ett samhällsperspektiv, 7,5 hp

Delkursen ingår i Pedagogik med inriktning mot vuxna och arbetsliv (tidigare Pedagogik med inriktning mot personalutveckling) A, 30 hp.

Mål

Efter genomgången kurs förväntas den studerande kunna:

- översiktligt beskriva pedagogikämnets problemområden och relation till andra discipliner och redogöra för centrala begrepps olika definitioner

- redogöra för ledarskap som en central aspekt för lärande i arbetslivet

- beskriva förändringar i utbildningssystemet och dess konsekvenser för arbetslivet

- identifiera hur arbetslivets förändringar och krav inverkar på utbildningssystemet

- relatera idéer och förgrundsgestalter inom pedagogiken till kompetensutvecklingsåtgärder

- förklara hur kön, etnicitet och klasstillhörighet kan påverka utbildningsdeltagande såväl inom vuxenutbildning som kompetensutveckling i arbetslivet.

Innehåll

- Pedagogikämnet som vetenskaplig disciplin och innebörden av pedagogik i arbetslivet

- Det svenska offentliga utbildningssystemet och dess roll

- Livslångt lärande, lärande organisationer och ledarskap för lärande

- Vuxenutbildning och vuxnas deltagande i utbildning

- Human Resource Development

- Kompetens, kompetensutveckling och kompetensförsörjning

Genomförande

Undervisningen består av föreläsningar, seminarieövningar och tillämpningsövningar.

Förutom schemalagd tid förväntas deltagarna arbeta med självstudier, enskilt och i grupp. Den totala kursarbetstiden motsvarar i genomsnitt 40 timmar/vecka.

Litteratur

Enligt särskild förteckning.

Examination

Delkursen examineras genom skriftligt prov och muntliga och/eller skriftliga redovisningar. På delkursen ges betyget Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Den som godkänts i prov får inte delta i förnyat prov för högre betyg.

Övriga föreskrifter

Vilka moment som är obligatoriska framgår av delkursschemat. Student som inte uppfyller krav på obligatorisk närvaro får i efterhand kompletterande uppgifter.

Vuxnas lärande, 7,5 hp

Delkursen ingår i Pedagogik med inriktning mot vuxna och arbetsliv (tidigare Pedagogik med inriktning mot personalutveckling A), 30 hp.

Mål

Efter genomgången kurs förväntas den studerande kunna

- redogöra för centrala begrepps olika definitioner

- redogöra för olika lärteoretiska perspektiv och relatera dessa till vuxnas lärande

- diskutera sambandet mellan kunskapssyn, människosyn och lärande relaterat till arbetslivet

- identifiera och diskutera sambandet mellan motivation och vuxnas lärande särskilt i arbetslivet

- diskutera konsekvenser av olika sätt att värdera kunskap.

Innehåll

- Teorier om inlärning och lärande

- Kunskap och kunskapssyn

- Motivation

- Validering

Genomförande

Undervisningen består av föreläsningar, seminarieövningar och tillämpningsövningar.

Förutom schemalagd tid förväntas deltagarna arbeta med självstudier, enskilt och i grupp. Den totala kursarbetstiden motsvarar i genomsnitt 40 timmar/vecka.

Litteratur

Enligt särskild förteckning.

Examination

Delkursen examineras genom skriftligt prov och muntliga och/eller skriftliga redovisningar. På delkursen ges betyget Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Den som godkänts i prov får inte delta i förnyat prov för högre betyg.

Övriga föreskrifter

Vilka moment som är obligatoriska framgår av delkursschemat. Student som inte uppfyller krav på obligatorisk närvaro får i efterhand kompletterande uppgifter.

Ledning, planering och genomförande av kompetensutveckling, 7,5 hp

Delkursen ingår i Pedagogik med inriktning mot vuxna och arbetsliv (tidigare Pedagogik med inriktning mot personalutveckling) A, 30 hp.

Mål

Efter genomgången kurs förväntas den studerande kunna

- i tillämpningsuppgifter visa hur kunskap om vuxnas lärande påverkar planering och genomförande av kompetensutvecklingsprojekt

- identifiera faktorer inom och utom organisationen som kan påverka ledning och planering av kompetensutveckling

- leda och planera projekt med fokus på kompetensutveckling och utbildning

- genomföra behovsinventering och kompetensanalys

- formulera mål för undervisning

- planera och genomföra föredrag och lektioner

Innehåll

- Kompetens och kompetensutveckling

- Ledarskap – översikt och specifika former

- Behovsinventering och kompetensanalys

- Målanalys

- Kursplanering och lektionsplanering

- Undervisningsmetoder

- Gruppdynamik

- Presentationsteknik

Genomförande

Undervisningen består av föreläsningar, seminarieövningar och tillämpningsövningar.

Förutom schemalagd tid förväntas deltagarna arbeta med självstudier, enskilt och i grupp. Den totala kursarbetstiden motsvarar i genomsnitt 40 timmar/vecka.

Litteratur

Enligt särskild förteckning.

Examination

Delkursen examineras kontinuerligt genom skriftligt arbete och muntliga och/eller skriftliga redovisningar. På delkursen ges betyget Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Den som godkänts i prov får inte delta i förnyat prov för högre betyg.

Övriga föreskrifter

Vilka moment som är obligatoriska framgår av delkursschemat. Student som inte uppfyller krav på obligatorisk närvaro får i efterhand kompletterande uppgifter.

Utvärdering, 7,5 hp

Delkursen ingår i Pedagogik med inriktning mot vuxna och arbetsliv (tidigare Pedagogik med inriktning mot personalutveckling) A, 30 hp.

Mål

Efter genomgången kurs förväntas den studerande kunna

- redogöra för centrala begrepps olika definitioner

- beskriva olika utvärderingsteoretiska ansatser och analysera dess fördelar och nackdelar i olika sammanhang

- utifrån ett givet fall föreslå och motivera en lämplig utvärderingsuppläggning

- konstruera en enkät för utvärderingsändamål

- med datorstöd sammanställa och redovisa en enkätundersökning.

- beskriva och analysera data med deskriptiv statistik

Innehåll

- Utvärderingsteorier och dess grundprinciper

- Kunskapsbedömning

- Enkätkonstruktion

- Deskriptiv statistik

Genomförande

Undervisningen består av föreläsningar, seminarieövningar och tillämpningsövningar.

Förutom schemalagd tid förväntas deltagarna arbeta med självstudier, enskilt och i grupp. Den totala kursarbetstiden motsvarar i genomsnitt 40 timmar/vecka.

Litteratur

Enligt särskild förteckning.

Examination

Delkursen examineras genom skriftligt prov och muntliga och/eller skriftliga redovisningar. På delkursen ges betyget Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Den som godkänts i prov får inte delta i förnyat prov för högre betyg.

Övriga föreskrifter

Vilka moment som är obligatoriska framgår av delkursschemat. Student som inte uppfyller krav på obligatorisk närvaro får i efterhand kompletterande uppgifter.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, lektioner, seminarier, grupparbeten och övningar.

Examination

Examination sker genom muntliga och/eller skriftliga prov, vanligtvis i slutet av varje delkurs. Examination kan också förekomma inom ramen för undervisningen. Betygskriterier redovisas i separat dokument.

Övriga föreskrifter

Pedagogik med inriktning mot personalutveckling A ger behörighet till Pedagogik med inriktning mot personalutveckling B.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin