Religionshistoria och religionsbeteendevetenskap D1

15 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 5RT154

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
5RT154
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Religionshistoria och religionsbeteendevetenskap A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Studierektor, 17 mars 2016
Ansvarig institution
Teologiska institutionen

Allmänt

Kursen kan utgöra fristående kurs om 15 hp.

Kursen kan ingå i mastersprogrammet religionsvetenskap, 120 hp.

Kursen kan ingå i lärarprogrammet.

Behörighetskrav

Kandidatexamen med något samhällsvetenskapligt, historisk-filosofiskt eller religionsvetenskapligt ämnesområde som huvudområde, eller 120 hp avslutade kurser på grundnivå inklusive 90 hp inom något religionsvetenskapligt ämnesområde. Dessutom gymnasiekurs Sv B/Sv2B.

Mål

Diskursanalys

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskapsmål

  • övergripande återge diskursanalysens idéhistoria i den kontinentala filosofin,
  • ingående kunna problematisera vetenskapsteoretiska spörsmål,
  • visa fördjupande kunskaper inom en av kursens analytiska inriktningar.

Färdigheter och förmågor

  • på ett vetenskapligt godtagbart sätt arbeta med diskursanalytiska verktyg,
  • operationalisera abstrakta tankegångar till praktisk användbar metod och teori,
  • i grupp sammanställa och presentera analyserat material,
  • skriva en vetenskaplig text

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • ta ställning till och kunna underbygga en självständig argumentation för/emot vetenskapsteoretiska spörsmål,
  • producera självständiga problemformuleringar i förhållande till sociala och politiska processer med hjälp av diskursanalytisk teori.

Postkoloniala perspektiv på religion

Kursens övergripande mål är att studenter tillägnar sig avancerade kunskaper om den koloniala kunskapsproduktionen om De andras ”religion”, kultur och traditioner och dess betydelser för vår samtida förståelse av dessa fält, samt teoretiska färdigheter att självständigt kunna analysera relevanta problemfält ur postkoloniala perspektiv.

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • ingående kunna återge och problematisera den koloniala expansionen, avkoloniseringen och den postkoloniala utvecklingen lokalt, regionalt och globalt
  • visa prov på fördjupade kunskaper om hur religionsvetenskaplig forskning och kunskapsproduktion formats av koloniala och postkoloniala förhållanden och kunskaper
  • förstå den koloniala kunskapsproduktionens inverkan på vår kunskap om De andra och hur detta förhåller sig till konstruktioner av ”Europa” och ”väst” och till föreställningar om universella värden och sanningar
  • visa prov på fördjupade kunskaper i postkolonial teori genom att producera självständiga problemformuleringar i förhållande till sociala och politiska processer med hjälp av postkoloniala teoribildningar
  • kunna uppvisa en hög grad av självständigt kritiskt tänkande genom att i skrift och tal kunna diskutera komplexa problem med välunderbyggda argument och kritiskt kunna reflektera över sina egna föreställningar och värderingar

Research Design and Methods in the Social Science of Religion

After completion of the course the student is expected to be able to:

  • develop a critical approach to understanding the different methodological traditions and their research implications in psychology of religion and sociology of religion
  • identify and understand the possibilities and limitations of different qualitative and quantitative methods both in the data-gathering and data-analysis stages
  • demonstrate an understanding of: quantitative research methods and research designs (e.g. surveys, structured interviews) and qualitative research methods andresearch designs (e.g. unstructured and semi-structured interviews), and mixed-methods research designs (e.g. combining quantitative and qualitative methods)
  • demonstrate the ability to perform quantitative data analysis and qualitative data analysis
  • demonstrate the ability to use established data-analysis programs for both quantitative and qualitative data
  • demonstrate an understanding of the use of different types of analysis frameworks: inductive, deductive, and abductive as well as mixed methods approaches
  • demonstrate an understanding and application of different types of evaluation models for research studies,
  • demonstrate the ability to reflect and use ethical guidelines in planning the design of an empirical study.

Theory and research in the social sciences of religion

After completion of the course the student will be able to:

  • demonstrate understanding of the central theories operating in contemporary research in the social sciences of religion: the sociology of religion and the psychology of religion,
  • demonstrate a deeper understanding of the development of research traditions that dominate psychology of religion and sociology of religion internationally and more specifically within the Swedish/Nordic traditions,
  • demonstrate the ability to relate the Swedish social sciences of religion’s research potential for international research in the social sciences of religion,
  • demonstrate a deeper ability to independently identify and argue for the central questions and approaches in the conduction of research in the social sciences of religion,
  • be able to independently apply theory and develop a theoretical framework through the formulation of a research study plan for analyzing the role of religion for individuals and society in light of both sociology- and psychology of religion,
  • demonstrate the ability to make use of the theoretical and research knowledge in a, present or future, professional work area,
  • be able to critically reflect upon personal and cultural impact upon the role of the theorist and researcher, both in terms of analyzing texts and in the application of theory to draw conclusions,
  • be able to both understand and reflect upon the ethical considerations involved in research, as well as having knowledge of the international, national as well as disciplinary-specific systems in place to monitor them,
  • be able to communicate central theoretical approaches and research results to a non-academic audience.

Spår och skrifter

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • Redovisa grundläggande kunskaper om religionshistorien som forskningsfält och ämnets forskningshistoria
  • Visa djupgående kunskaper om hur historiska vetenskaper arbetar med skriftligt såväl som arkeologiskt och ikonografiskt källmaterial
  • Visa god kunskap om historieteori
  • Självständigt arbeta med religionshistoriskt relevant material och bedöma dess källvärde

Religion i antikens Hellas

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • visa god förtrogenhet med de viktigaste källkategorierna för studiet av Antikens grekiska religionshistoria
  • kommunicera fördjupade kunskaper om religion, kultur och samhälle i Antikens Grekland, med särskild tonvikt på Klassisk och Hellenistisk tid
  • visa mycket god förmåga att självständigt analysera ämnesområdet utifrån källkritiska perspektiv
  • självständigt problematisera relevanta begrepp och teorier samt integrera teorier om rit, myt, och religiös förändring i förhållande till olika forskningsproblem
  • självständigt analysera grundtexter i översättning

Stats- och imperiereligion: Romarriket

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • kommunicera fördjupade kunskaper om historiska och samhälleliga processer i det antika Rom under republik och kejsartid
  • visa mycket god förmåga att självständigt analysera ämnesområdet utifrån generella maktperspektiv
  • självständigt problematisera relevanta begrepp och teorier samt visa förmåga att integrera teorier om religion, rit, maktlegitimering, auktoritet och imperiebyggande i förhållande till olika forskningsproblem.
  • visa god förtrogenhet med hur olika discipliner, ämnes- och forskningstraditioner kan påverka kunskapsproduktion inom det specifika ämnesområdet

Judendom, kristendom och islam: medeltida samexistens

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • redogöra för viktiga grunddrag i den medeltida samexistensen mellan judar, kristna och muslimer samt analysera hur dessa relationer och förhållningssätt kan sättas i relation till teologiska idéer och ekonomiska, sociala, juridiska och andra historiska omständigheter,
  • redogöra för vilka bestående spår den medeltida samexistensen har satt i respektive religiös tradition.
  • författa en kortare essä, på basis av kurslitteraturen, kring ett avgränsat ämne som skulle kunna publiceras i en vetenskaplig tidskrift.
  • diskutera hur bilden av den medeltida interreligiösa samexistensen påverkas av val av metod och material.
  • självständigt kunna föreslå ett ämne som skulle vara värt att undersöka vidare samt presentera metod och material för att göra detta.

Health, Meaning-Making and Culture

After completion of this advanced-level course, students will be able to:

  • analyze existing empirical studies related to healthcare and meaning in relation to both research design and scope
  • analyze cultural, gender and psychosocial theoretical perspectives informing both research and policy formation in the health-care fields
  • formulate and investigate problems in one’s own health-care field as well as create a research project design
  • apply course models to research project design
  • communicate knowledge about the intersections of meaning-making, health and culture for both academic and non-academic groups
  • develop and refine one’s own specific ideas, values, and means of understanding central questions and strategies for addressing health-related questions of meaning-making in cultural context

Religion in Late Modern Society: Welfare and Media

After completing the course students should be able to:

  • Demonstrate extended knowledge of ongoing research in the area of history of religion and social sciences of religion concerning the relation between religion, modernity, globalization, welfare and media in contemporary society
  • Present and critically discuss central theories about religious change in relation to social, cultural, economic and political development on a national and global level
  • Evaluate examples from current Swedish and international research on religion and social change with regard to the relation between theory, methods and conclusions
  • Apply relevant theories to analyze the role and significance of religion in various sectors of society
  • Independently formulate research questions starting from current research
  • Write and present an independent text according to academic standards that discuss the themes taken up in the literature and lectures and communicate current research findings to a non-academic public

Religion and Violence

After completion of the course the student is expected to be able to:

  • locate, analyze, and communicate knowledge about the intersections of religion and violence at different levels (e.g. domestic, national, regional and global)
  • employ analytical tools to discuss hate crime, terrorism and political violence in relation to religion, secularism, and culture
  • critically read and analyze current discourses on violence, religion, and the secular
  • identify key elements in the manufacturing of gendered subjectivities in relation to violence and religion
  • be able to discuss critical approaches to investigating conflicts involving religion and violence
  • critically reflect on their own assumptions, views, and values

Innehåll

Kursen består av två valbara delkurser om 7,5 hp som väljs utifrån ämne för kommande uppsats:

Observera att alternativ två endast är möjligt att läsa under höstterminen.

Diskursanalys 7,5 hp

Diskursanalys är ett samlingsnamn för kritisk samhällsanalys med rötter i semiologi, ideologianalys och psykoanalys. Diskursanalys används främst för att analysera text och tal men den lämpar sig även väl för analys av andra sorters material som bild och film.

Kursen Diskursanalys har två moment:

  1. Diskursanalysens idéhistoria: under momentet ges en introduktion till diskursanalysens samtida utformningar och hur analysmetoden har operationaliserats i tidigare studier. Fokus läggs på Michel Foucaults problematiserande analys, Norman Faircloughs kritiska diskursanalys, Jonathan Potter och Margareth Wetherells diskurspsykologi samt Ernesto Laclau och Chantal Mouffes diskursteori.
  2. Diskursanalysen i praktik: under momentet ges möjlighet att använda olika diskursanalytiska angreppssätt på en stor valmöjlighet av material. Utformningen av momentet är beroende på studentgruppens storlek varför lärare och studenter vid kursstart bestämmer momentets utformning.

Research Design and Methods in the Social Science of Religion 7,5 hp

The course provides nuanced knowledge of and further development of skills in research design for empirical studies in psychology and sociology of religion, or other related disciplines, including qualitative, quantitative, and mixed-methods designs. Data-collection methods and data-analysis programs, such as SPSS and OpenCode are used.

Theory and research in the social sciences of religion 7,5 hp

The course is designed to provide deeper and more nuanced knowledge in the social sciences of religion: psychology of religion and sociology of religion, related to analyzing theoretical and research traditions, as well as the role of theory in empirical research. Though the course has an international focus, special attention is given to theoretical and research developments within Sweden and Scandinavia. The course is designed to help the student develop critical analytical skills for examining existing theory and research in cultural context, and for applying these skills in the development of a scientifically-valid project plan in a self-chosen area of research.

Postkoloniala perspektiv på religion 7,5 hp

Kursen fokuserar den koloniala expansionens grundläggande betydelse för religionsvetenskaplig och övrig humanvetenskaplig kunskapsproduktion om De andra. Kursen ger fördjupad kunskap i postkolonial teoribildning och dess förgreningar, som exempelvis kritisk religionsteori, kritiska rasstudier och postkolonial feminism, samt dess relevans för religionshistoriska, religionsantropologiska och religionsbeteendevetenskapliga studier. Analytiska verktyg utvecklade inom postkolonial och subaltern teoribildning brukas på material som film, litteratur och politiskt tal för att träna färdigheten att kritiskt kunna förstå komplexa problemfält.

Spår och skrifter 7,5 hp

Kursen ger en fördjupad orientering i det religionshistoriska studiets forskningshistoria, med fokus på forskning om antikens religioner i Medelhavsområdet, inklusive studier av kontakter och influenser mellan skilda kulturer och religioner i detta område under förmodern tid. Metodologiska och teoretiska frågeställningar behandlas ingående utifrån arkeologiska, filologiska och religionshistoriska perspektiv.

Religion i antikens Hellas 7,5 hp

Kursen ger en fördjupad orientering i religion i Antikens Grekland, med tonvikt på ritualers och myters kulturella betydelse. Uppmärksamhet ges åt religiösa traditioners plats i filosofi, litteratur och konst samt religionsutövandets betydelse för stadsstaternas samhällsliv. Religiösa förändringsprocesser under den hellenistiska tiden studeras ingående. Metodologiska och teoretiska frågeställningar behandlas utifrån arkeologiska, filologiska och religionshistoriska perspektiv.

Health, Meaning-Making and Culture, 7,5 hp

The course is for those interested in research or policy work in medical, healthcare, psychological, social, or pastoral care contexts. It focuses on interactions between meaning-making and health within the different cultural contexts under investigation. Individual, organizational, and societal levels are examined through a lifecycle perspective. Special attention is given to cultural, acculturation, and gender analysis for understanding how constructions of health and illness are formed, and the implications of these constructions for how healthcare policies and programs are constructed. Theoretical concepts and applications from clinical psychology of religion, cultural psychology, health psychology, cultural psychiatry, acculturation studies, and medical anthropology are included. Working models and tools for mapping and analyzing interactions among health, meaning-making, and culture in different types of care contexts are provided. The advanced level course involves an intense application of the models and tools in a field-study context as well as the development of an individual research project.

Religion in Late Modern Society: Welfare and Media, 7,5 hp

Recent trends of migration, globalisation, media development and the reshaping of welfare models raise new questions about the presence and relevance of religion primarily in public arenas of late modern Swedish society. The course gives deeper insight in theoretical perspectives and current research with a primary focus on the areas of welfare and media. Different roles of media and civil society as agents and arenas for the construction of meaning, values, identities and social relations are studied. Particular attention is paid to the significance of gender, ethnic diversity and religious diversity in relation to the general themes addressed.

Religion and Violence 7,5 hp

The course looks at the intersections of religion and violence at several levels: domestic, (e.g. honor related violence), local (e.g. hate crime, ethnical and religious cleansing), regional (e.g. armed conflicts, terrorism) and global (e.g. the war on terror). It examines violence and the manufacturing of masculinities in various political-religious contexts (e.g. male warrior ideals) and articulations of distinct types of violence (eg. subjective, structural, symbolic) in these contexts.

Undervisning

Diskursanalys

Undervisningen består av obligatoriska föreläsningar och seminarier. Kursen bygger på aktivt deltagande och den utvalda litteraturen kräver noggrann läsning. Av den anledningen begränsas den obligatoriska litteraturens omfång till max 600 sidor. Seminarier och föreläsningar är obligatoriska. Missat seminarium: enskild redovisning av uppgift. Missad föreläsning: PM på aktuell litteratur.

Postkoloniala perspektiv på religion

Undervisning på kursen ges i form av föreläsningar, litteratur- och diskussionsseminarier. Undervisningen är obligatorisk.

Research Design and Methods in the Social Science of Religion

The course instruction consists of combined seminars and lectures, which are obligatory. Students also communicate, interact and upload material through the Student portal.

No other software programs will be provided than those available in campus area or can be downloaded by the student.

Theory and research in the social sciences of religion

The course is based on self-studies and assignments where the participants read and listen to recorded material. The participants read, communicate, interact and uploads assignments in a Learning Management System (LMS) located at the web page of IT distance learning of the theological faculty. The LMS contains all relevant information regarding the course and is used for all compulsory activities within the course. In addition students will be offered to attend seminars organized at campus. To be able to participate the student must have an Internet connection and a computer with attached headset. If specific software is needed this will be provided by the department.

Spår och skrifter

Kursinnehållet bearbetas genom föreläsningar och seminarier.

Religion i antikens Hellas

Kursinnehållet bearbetas genom föreläsningar och seminarier.

Stats- och imperiereligion: Romarriket

Kursinnehållet bearbetas genom föreläsningar och seminarier.

Judendom, kristendom och islam: medeltida samexistens

Undervisningen bedrivs företrädelsevis i form av seminarier.

Health, Meaning-Making and Culture

Format includes: lectures, seminars (campus and/or web based), and group presentations (only campus), planned web conference. The language of instruction is English. Course papers can be prepared in Swedish or English.

Religion, Late Modern Society: Welfare and Media

The forms of teaching applied in the course are: Readings of assigned literature; Lectures and seminars; Written and oral presentations

Religion and Violence

Instruction consists of lectures, seminars, and group exercises on obligatory campus reunions.

Examination

Diskursanalys

Löpande examination genom seminarier samt en hemskrivning. Aktivt deltagande i seminarier motsvarar 2,5 hp, och hemskrivningen 5 hp.

Postkoloniala perspektiv på religion:

Examination sker genom a) skriftlig hemtentamen (4 hp) b) skriftliga inlämningsuppgifter (2 hp) och c) aktivt seminariedeltagande (1,5 hp).

Research Design and Methods in the Social Science of Religion

course examination consists of active participation (2 hp) and written assignments (5,5 hp).

Theory and research in the social sciences of religion:

Course examination consists of written assignments. This examination form is the same for all students. For program students, active participation in designated on-campus seminars is also required.

The course is divided in the following credit segments:

  • Part 1, Psychology of religion assignment, 3 credits
  • Part 2, Sociology of religion assignment, 3 credits
  • Part 3, Overview assignment, 1.5 credits

Health, Meaning-Making and Culture

The forms of examination are for this course written assignments, active participation in seminars and group discussions. Students will also be required to give oral presentations. The course is divided into the following credit segments:

  • obligatory class participation and group work 1 credit
  • written assignment/presentation during the term 3 credits
  • final assignment, including independent project 3.5 credits

Religion, late modern society: welfare and media

Examination takes place through active participation in lectures and seminars. Written assignments commenting on the literature shall be sent in as a preparation for the seminars (4 hp). The final examination consists of an independently authored pm discussing the themes presented in the course (3,5 hp).

Spår och skrifter

Examinationen består av skriftliga uppgifter och aktivt seminariedeltagande, (Examination 7,5 hp).

Religion i antikens Hellas

Examinationen består av skriftliga uppgifter och aktivt seminariedeltagande, (Examination 7,5 hp).

Stats- och imperiereligion: Romarriket

Examinationen består av skriftliga uppgifter och aktivt seminariedeltagande (Examination 7,5 hp).

Judendom, kristendom och islam: medeltida samexistens

Examinationen består av en hemtenta och en vetenskaplig essä (Examination 7,5 hp).

Religion and Violence

The forms of examination are written assignments, active participation in seminars and group discussions. Students will also be required to give oral presentations (Examination 7,5 hp) .

Övriga föreskrifter

För delkursen Research Design and Methods in the Social Sciences of Religion gäller:

All course assignments and participation requirements must be passed for completion of the course. Attendance at all seminars are obligatory. The seminars on SPSS and Open code cannot be complemented afterwards. For complementary assignments due to seminar absence (not more than 25 %), are decided upon by the teacher responsible for the session in question.

För övriga delkurser gäller: För fullgjord kurs krävs minst 75% närvaro på de undervisningsmoment som beskrivs i kursplanen. Frånvaro därutöver kompenseras genom kompletteringsuppgift (-er) som beslutas av kursansvarig lärare.

Notera att angivna undervisningsformer kan komma att ändras till självstudier om studentantalet är mycket litet.

Övergångsbestämmelser

Studenter som läst denna kurs har möjlighet att tentera kursen enligt denna kursplan inom två år efter kurstillfället. Om särskilda skäl föreligger kan sådan omtentamen ske även senare. Normalt ges inte undervisning enligt äldre kursplan.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin