Pedagogik A
Kursplan, Grundnivå, 2PE170
- Kod
- 2PE170
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Pedagogik G1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 16 mars 2016
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier
Allmänt
Kursen är en baskurs på grundnivå och utgör högskolepoängen 1-30 i Pedagogik. Kursen kan ingå i huvudområdet pedagogik i kandidat- och magisterexamen eller utgöra biområde i kandidat- och magisterexamen.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Mål
Efter genomgången kurs förväntas den studerande ha inhämtat fördjupade kunskaper och färdigheter, så att hon/han kan
- Redogöra för definitioner av centrala begrepp och tanketraditioner i vetenskapsområde pedagogik
- Redogöra för och jämföra centrala kunskaps- och forskningsperspektiv inom vetenskapsområde pedagogik
- Sätta pedagogik som ämne i jämförelse med andra vetenskapsområden
- Kunna reflektera över pedagogiska processer
- Visa kunskap om aktuella forskningsfrågor inom vetenskapsområdet pedagogik
- Kunna förklara och reflektera över pedagogisk forsknings bidrag i studier av aktuella samhällsfrågor
- Redogöra för och jämföra några pedagogiska strömningar från antikens maieutik till 1900-talets progressivism
- Redogöra för och kritiskt reflektera kring samhällets och pedagogikens utveckling från antiken till nutid
- Beskriva och kritiskt dryfta olika maktprocesser och strukturer i utbildningssystemet och övriga samhället, med särskild betoning på genus, klass och etnicitet
- Redogöra för och jämföra centrala forskningsperspektiv i analysen av maktprocesser och strukturer i utbildningssystemet och samhället
- Visa förmåga att planera och i grupp genomföra en mindre litteraturstudie inom ett valt pedagogiskt vetenskapligt område
- Visa förmåga att muntligt och skriftligt presentera olika examinationsuppgifter inom givna tidsramar och arbetsformer
- Visa förmåga att tillämpa ett vedertaget vetenskapligt referenssystem inom vetenskapsområdet pedagogik på ett självständigt sätt
- Visa förmåga att söka, värdera och kritiskt tolka vetenskaplig information inom vetenskapsområdet pedagogik på ett självständigt sätt
- Visa förmåga att ge återkoppling på andra studenters/gruppers arbetsuppgifter
Innehåll
Kursen består av fyra delar: Att utforska pedagogiska processer - pedagogik som vetenskap 7,5 hp; Pedagogikens historia, 7,5 hp; Pedagogik och makt 7,5 hp och Pedagogikens redskap 7,5 hp
Huvudsakligt innehåll:
- Pedagogiska processer – grundläggande begrepp, tanketraditioner och forskningsperspektiv inom vetenskapsområde pedagogik
- Kunskapstraditioner inom vetenskapsområde pedagogik
- Samhällets och pedagogikens utveckling i Sverige från antiken till nutiden
- Olika tanketraditioner och forskningsperspektiv om makt i pedagogiska sammanhang
- Redskap för att arbeta vetenskapligt med pedagogiska frågor
- Grundläggande kunskaper om skrivande av vetenskapliga termer samt formaliaregler om muntlig framställning
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, seminarieövningar och tillämpningsövningar.
Förutom schemalagd tid förväntas deltagarna arbeta med självstudier, enskilt och i grupp.
Examination
Examination sker genom skriftliga prov, muntliga och skriftliga redovisningar. Examinationen sker enskilt eller i grupp. Betygskriterier redovisas i separat dokument
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2016, version 2
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2016, version 1
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2015
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2015, version 2
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2015, version 1
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2014
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2013
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2012
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2011
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2010
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2009, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2009, version 1
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2009, version 2
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2009, version 1
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2008
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2008
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2005, version 3
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2005, version 2
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2005, version 1