Entreprenörskap D

7,5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 2FE623

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
2FE623
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Företagsekonomi A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 1 februari 2017
Ansvarig institution
Företagsekonomiska institutionen

Allmänt

Kursplanen är fastställd av styrelsen vid Företagsekonomiska institutionen på delegation av Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden.

Behörighetskrav

Kandidatexamen om 180 hp med minst 90 hp företagsekonomi.

Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.) Undervisningen sker på engelska varför mycket goda kunskaper i engelska är en förutsättning för att tillgodogöra sig utbildningen.

Undantag görs för inresande utbytesstudenter som endast behöver motsvarande 60 hp företagsekonomi, men 90 hp rekommenderas starkt. All undervisning sker på engelska varför mycket goda språkkunskaper i engelska är en förutsättning för att kunna tillgodogöra sig utbildningen.

Mål

Kursen syftar till att förbereda deltagarna för en framtida karriär som entreprenörer och grundare av nya företag. Deltagarna får praktiska insikter i de olika aspekter av företagande som är viktiga under företagets tidiga utvecklingsstadier. Om och när deltagarna bestämmer sig för att starta företag (eller driver projekt inom etablerade företag) skall de efter kursen vara väl utrustade för att leda och utveckla dem på ett effektivt och professionellt sätt.

Efter avslutad kurs ska deltagarna kunna identifiera och hantera de typiska utmaningar som är förknippade med det nystartade företaget eller entreprenöriella projekt inom etablerade företag. Specifikt ska de kunna:

  • skriva en affärsplan och ”sälja” nya affärskoncept till externa aktörer,
  • förstå företagets räkenskaper (balans- och resultaträkning, samt kassaflödesanalys) och grundläggande företagsvärdering,
  • skilja mellan olika finansieringskällor och kunna välja de källor som bäst svarar mot företagets finansieringsbehov,
  • genomföra framgångsrika förhandlingar med olika aktörer som förknippas med det nyetablerade företaget,
  • formulera en företagsstrategi som kan kommuniceras till utomstående intressenter,
  • internationalisera företaget genom systematiskt urval av och inträde på internationella marknader,
  • lansera och driva nya affärsidéer i etablerade företag.

Innehåll

”Entrepreneurship” har en utpräglat praktisk inritning. Diskussioner förs kring verkliga fall från näringslivet för att identifiera och åtgärda återkommande problem och utmaningar i företagets tidiga utvecklingsskeden. Med stöd av analytiska modeller och verktyg behandlas individuella frågor som introduktionen och försäljningen av nya produkter och tjänster, analys och tolkning av balans- och resultaträkningar, finansiering av det växande företaget, genomförande av framgångsrika förhandlingar, formulering av företagsstrategi, inträde på utländska marknader, samt entreprenörskap i redan etablerade företag.

Undervisning

Kursen ges på engelska. Undervisningen består av en blandning av: (a) Föredrag som introducerar analytiska modeller och verktyg, (b) gästföreläsare som ger affärsmässiga perspektiv på dessa modell- och analysverktyg, och (c) praktikfallsdiskussioner. Medan föredragen introduceras särskilt användbara modeller och verktyg för att utveckla det nystartade företaget. Gästföreläsarna ger verktygen liv och delar med sig av sina personliga erfarenheter från affärslivet. Under praktikfallsdiskussionerna används de analytiska modellerna och verktygen, för att komma till beslut angående verkliga affärsproblem bland företag i uppstartsfasen. Vissa av fallstudierna inkluderar rollspel kring olika affärssituationer och problem. Mycket av lärandet sker under de enskilda lektionerna, så aktivt deltagande rekommenderas starkt.

Examination

Examination sker genom muntliga och skriftliga redovisningar. Examinationen sker enskilt och/eller i grupp. Slutbetyget på kursen sätts efter sammanvägning av de olika examinationsmomenten. Betygskriterier redovisas i den studiehandledning som erhålls vid kursstart.

De betygsgrader som används är väl godkänd (VG), godkänd (G), och underkänd (U). Hemskrivningar och arbetsuppgifter som lämnas in efter utsatt tidbetygssätts inte, om inte särskilda skäl föreligger. Dessutom gäller att eventuella restuppgifter och kompletteringar måste vara inlämnade senast vid den tidpunkt som anges i studiehandledningen. Om detta inte sker erhålls betyget Underkänd på provet i fråga. Hela kursen (med alla tillhörande examinationsmoment) måste då göras om, vilket endast kan göras på kommande kurser i mån av plats.

Uppsala universitet accepterar inte fusk och plagiat. Studenter som misstänks vara inblandade i någon form av fusk och/eller plagiat anmäls till universitetets disciplinnämnd. De disciplinära åtgärderna är varning och avstängning från studier under en begränsad tid.

OBS Endast avslutad kurs kan ingå i examen.

Övriga föreskrifter

Kursen överlappar/ ersätter bland annat följande kurser i Entrepeneurship: 2FE001, 2FE003, 2FE005, 2FE012, 2FE013, 2FE026, 2FE031, 2FE105, 8FE623.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin