Arkeologi, påbyggnadskurs C
Kursplan, Grundnivå, 5AR113
- Kod
- 5AR113
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Arkeologi G2E
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 24 april 2017
- Ansvarig institution
- Institutionen för arkeologi och antik historia
Behörighetskrav
Arkeologi B
Mål
Efter godkänd kurs skall studenten kunna:
Arkeologi, samhälle och kulturarv
- redogöra för vad kulturminnesvård inbegriper
- belysa hur samhället påverkar arkeologin och vice versa
- resonera kring arkeologins förhållande till begrepp som nationalstaten, koloniala och postkoloniala samhällen, etnicitet och kulturell identitet
Projektformulering och vetenskapligt skrivande
- formulera ett uppsatsämne och tillhörande relevanta frågeställningar
- redogöra för uppsatsämnets forskningshistoria
- ta fram litteratur som är relevant för uppsatsen
- producera en vetenskaplig text utifrån val av uppsatsämne med korrekt tillförlitlighet
Kandidatuppsats
- utföra ämnesrelaterade informationssökningar, kritiskt analysera, bearbeta och sammanställa informationen samt i tal och skrift kommunicera denna
- självständigt analysera och behandla en arkeologisk problematik eller ett arkeologiskt källmaterial, dokumenterat genom en vetenskaplig uppsats
- ge och ta konstruktiv kritik i ett vetenskapligt samtal
Innehåll
Moment 1. Arkeologi, samhälle och kulturarv 7,5 hp
Momentet tar upp det förhållande att arkeologi och kulturminnesvård inte är objektiv och neutral i förhållande till forntiden. Arkeologer är präglade av sin samtid och tar därför i praktiken och i sin forskning ställning till samtidens stora frågor. Detta speglar sig också i arkeologins utveckling som kursen tar upp och belyser med exempel i ett globalt och idéhistoriskt perspektiv. Arkeologins förhållande till nationalstaten, samt koloniala och postkoloniala samhällen liksom frågan om etnicitet och kulturell identitet tas upp till behandling.
Moment 2. Projektformulering och vetenskapligt skrivande 7,5 hp
I momentet arbetar studenten med att utifrån överenskommen litteratur redovisa ett forskningsfält så som detta fält framstår inom arkeologisk forskning. Studenten skall peka ut, definiera och argumentera för att ett specifikt uppsatsämne i en vetenskapligt utformad PM med krav på korrekt tillförlitlighet.
Moment 3. Kandidatuppsats 15 hp
Momentet innebär författandet av en vetenskapligt dokumenterad uppsats under handledning. Uppsatsen skall innefatta en självständig problemdiskussion, en kritisk bearbetning av ett källmaterial och/ eller en diskussion av vetenskapsteoretiska och vetenskapskritiska aspekter.
Undervisning
Undervisningen bygger på självstudier och inläsning av kurslitteratur med hjälp av en webbaserad utbildningsplattform. Vissa inspelade föreläsningar kan förkomma. De studerande äger rätt till handledning endast under ordinarie kursperiod. Undervisning på engelska kan förekomma.
Examination
Examinationen på momenten 1 och 2 sker fortlöpande genom skriftliga uppgifter i form av PM och hemtentamina. På moment 2 ges betygen underkänd (U) eller godkänd (G). På moment 1 och 3 ges betygen underkänd (U), godkänd (G) eller väl godkänd (VG). Uppsatsen ventileras skriftligt. Kursdeltagare som genomför examination efter utsatt tid kan inte erhålla betyget väl godkänd (VG) om inte speciella omständigheter föreligger. Examination på engelska kan förekomma.