Självständigt arbete i specialpedagogik

15 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 4PE180

Kod
4PE180
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Specialpedagogik A1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 1 februari 2018
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen ges inom Speciallärarprogrammet, 90 hp.

Behörighetskrav

67,5 hp inom Speciallärarprogrammet.

Mål

Syftet med kursen är att studenten ska fördjupa sina kunskaper inom forskningsområdet specialpedagogik genom att avgränsa, utforma och utföra ett självständigt arbete med relevans för forskningsfältet och kommande arbetsuppgifter. Studenten ska visa en förmåga att ta hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och forskningsetiska aspekter.

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • formulera syfte och forskningsfrågor på ett tydligt sätt med vetenskaplig och specialpedagogisk relevans
  • tillämpa forskningsetiska principer
  • självständigt söka, kritiskt bedöma, och presentera aktuell och relevant forskning inom det specialpedagogiska området
  • göra teoretiska och metodiska val och motivera relevansen av dessa i relation till syftet och forskningsfrågorna
  • självständigt samla in, kritiskt granska, bearbeta och analysera empiriskt material på ett sätt som är samstämmigt med forskningsfrågorna
  • analysera insamlad empiri genom systematiska tillämpningar av analytiska verktyg, samt sammanställa resultatet av analysen på ett sätt som är relevant för de metodologiska valen
  • diskutera resultat och slutsatser inom ramen för det aktuella forsknings- och kunskapsområdet
  • tydliggöra sambanden mellan syfte och forskningsfrågor, teoretiska och metodologiska val, analys, samt diskussion
  • författa en vetenskaplig uppsats med tydlig struktur, vetenskaplig framställning och god språklig form
  • kritiskt diskutera andras självständiga arbeten i specialpedagogik och muntligt försvara sitt eget.

Innehåll

  • Formulering av problem, syfte och forskningsfrågor utifrån specialpedagogiska perspektiv och med relevans för studentens profession och specialisering.
  • Forskningsetiska principer.
  • Teoretiska och metodologiska val.
  • Litteraturstudier och sökning i databaser.
  • Datainsamling, databearbetning, och analys med relevans för specialpedagogik och studentens profession och specialisering.
  • Författande av en vetenskaplig uppsats.
  • Försvar av det egna självständiga arbetet.
  • Opposition på ett annat självständigt arbete samt aktivt deltagande vid en ventilering.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och handledning. Handledning av det självständiga arbetet sker enskilt eller i grupp.

Examination

Det självständiga arbetet examineras vid ett avslutande seminarium, dels genom att arbetet ventileras, dels genom att den studerande opponerar på ett annat självständigt arbete.

Övriga föreskrifter

På avancerad nivå utarbetar studenten självständigt förslag på litteratur som sedan diskuteras med handledaren. Detta gäller såväl forskningsmetodisk som innehållsrelaterad litteratur med relevans för uppsatsens frågeställningar och forskningsansats. I litteraturen ska ingå internationella artiklar som är granskade i en peer-review process.

Litteraturlista saknas.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin