Musiketnologiska perspektiv
Kursplan, Avancerad nivå, 5MU063
- Kod
- 5MU063
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Musikvetenskap A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 13 februari 2018
- Ansvarig institution
- Institutionen för musikvetenskap
Behörighetskrav
Kandidatexamen. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande vad som krävs för grundläggande behörighet till utbildning på grundnivå.
Mål
Studenten förväntas efter fullgjord kurs
- ha visat prov på fördjupade kunskaper i teoribildningar och idéutveckling på det musiketnologiska fältet
- ha uppvisat förmåga att kritiskt diskutera och värdera olika förhållningssätt och perspektiv relaterade till det etnografiska och antropologiska studiet av musik och musikkulturer
- ha uppvisat förmåga att tolka och analysera etnografiskt material
- ha visat prov på en fördjupad kännedom och förståelse för metodologiska överväganden och konsekvenser i samband med musiketnologiska fältarbeten
Innehåll
Kursen är uppbyggd kring ett antal fallstudier, där musiketnologiska teori- och metodbildningar diskuteras i relation till etnografiskt material. Inom ramen för kursen kommer några av följande teman att behandlas och problematiseras:
- Ideologi, makt och tolkningsföreträde
- Renhet, kreolisering och hybriditet
- Musik, mångfald och etnisk rensning
- Etik, postkolonialism och applied ethnomusicology
- Festivalisering: musik i upplevelseindustrin
Undervisning
Undervisningen består av ett antal seminarier. Seminariediskussionerna baseras på en obligatorisk litteraturlista och primärkällor. För att uppnå lärandemålen förutsätts studenterna att ta aktiv del i seminariediskussionerna, dels genom förberedda inlägg avseende litteratur och källor, dels genom konstruktiva bidrag till pågående diskussion.
Examination
Examinationen består av att fullgöra seminarieuppgifter samt att producera och presentera en skriftlig hemuppgift.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Litteraturlista
Litteraturlista saknas.