Religionshistoria och religionsbeteendevetenskap D1

15 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 5RT154

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
5RT154
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Religionshistoria och religionsbeteendevetenskap A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Teologiska fakultetsnämnden, 2 mars 2018
Ansvarig institution
Teologiska institutionen

Allmänt

Kursen kan utgöra fristående kurs om 15 hp.

Kursen kan ingå i mastersprogrammet religionsvetenskap, 120 hp.

Kursen kan ingå i lärarprogrammet.

Behörighetskrav

Kandidatexamen med ett samhällsvetenskapligt, historisk-filosofiskt eller religionsvetenskapligt ämne som huvudområde, eller 120 hp inklusive 90 hp inom ett religionsvetenskapligt huvudområde. Dessutom gymnasiekurs Sv B/Sv2B.

Mål

Diskursanalys

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskapsmål

  • presentera grunddragen i olika modeller för diskursanalys som vetenskaplig teori och metod,
  • ingående kunna problematisera vetenskapsteoretiska spörsmål,
  • visa fördjupande kunskaper inom en av kursens analytiska inriktningar.

Färdigheter och förmågor

  • på ett vetenskapligt godtagbart sätt arbeta med diskursanalytiska verktyg,
  • operationalisera abstrakta tankegångar till praktisk användbar metod och teori,
  • i grupp sammanställa och presentera analyserat material,
  • skriva en vetenskaplig text

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • ta ställning till och kunna underbygga en självständig argumentation för/emot vetenskapsteoretiska spörsmål,
  • producera självständiga problemformuleringar i förhållande till sociala och politiska processer med hjälp av diskursanalytisk teori.

Research Design and Methods in the Social Science of Religion

After completion of the course the student is expected to be able to:

  • develop a critical approach to understanding the different methodological traditions and their research implications in psychology of religion and sociology of religion
  • identify and understand the possibilities and limitations of different qualitative and quantitative methods both in the data-gathering and data-analysis stages
  • demonstrate an understanding of: quantitative research methods and research designs (e.g. surveys, structured interviews) and qualitative research methods andresearch designs (e.g. unstructured and semi-structured interviews), and mixed-methods research designs (e.g. combining quantitative and qualitative methods)
  • demonstrate the ability to perform quantitative data analysis and qualitative data analysis
  • demonstrate the ability to use established data-analysis programs for both quantitative and qualitative data
  • demonstrate an understanding of the use of different types of analysis frameworks: inductive, deductive, and abductive as well as mixed methods approaches
  • demonstrate an understanding and application of different types of evaluation models for research studies,
  • demonstrate the ability to reflect and use ethical guidelines in planning the design of an empirical study.

Researching religion: theories and applications in empirical studies of religion (Att forska om religion. Teorier och tillämpningar i empirisk religionsvetenskap)

The general aim of the course is to provide the student with theoretical perspectives for studying religious and ethically based engagement among individuals and in society.

After completion, the student is expected to be able to:

  • demonstrate understanding of the central theories for researching the various roles of religion in contemporary society from current social scientific research
  • show ability to identify and critically discuss premises and application of theories in different research projects
  • present and argue for choice of approach and central research questions in relation to using theory for empirical research
  • show ability to apply specific theories in analyzing empirical material
  • critically reflect upon personal and cultural impact on the role of the researcher, both in terms of analyzing texts as well as in a project plan formation
  • understand and reflect upon the ethical considerations involved in research, as well as having knowledge of the international, national and disciplinary-specific systems in place to monitor them

Spår och skrifter

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • Redovisa grundläggande kunskaper om religionshistorien som forskningsfält och ämnets forskningshistoria
  • Visa djupgående kunskaper om hur historiska vetenskaper arbetar med skriftligt såväl som arkeologiskt och ikonografiskt källmaterial
  • Visa god kunskap om historieteori
  • Självständigt arbeta med religionshistoriskt relevant material och bedöma dess källvärde

Stats- och imperiereligion: Romarriket

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • kommunicera fördjupade kunskaper om historiska och samhälleliga processer i det antika Rom under republik och kejsartid
  • visa mycket god förmåga att självständigt analysera ämnesområdet utifrån generella maktperspektiv
  • självständigt problematisera relevanta begrepp och teorier samt visa förmåga att integrera teorier om religion, rit, maktlegitimering, auktoritet och imperiebyggande i förhållande till olika forskningsproblem.
  • visa god förtrogenhet med hur olika discipliner, ämnes- och forskningstraditioner kan påverka kunskapsproduktion inom det specifika ämnesområdet

Judendom, kristendom och islam: medeltida samexistens

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • redogöra för viktiga grunddrag i den medeltida samexistensen mellan judar, kristna och muslimer samt analysera hur dessa relationer och förhållningssätt kan sättas i relation till teologiska idéer och ekonomiska, sociala, juridiska och andra historiska omständigheter,
  • redogöra för vilka bestående spår den medeltida samexistensen har satt i respektive religiös tradition.
  • författa en kortare essä, på basis av kurslitteraturen, kring ett avgränsat ämne som skulle kunna publiceras i en vetenskaplig tidskrift.
  • diskutera hur bilden av den medeltida interreligiösa samexistensen påverkas av val av metod och material.
  • självständigt kunna föreslå ett ämne som skulle vara värt att undersöka vidare samt presentera metod och material för att göra detta.

Health, Meaning-Making and Culture

After completion of this advanced-level course, students will be able to:

  • analyze existing empirical studies related to healthcare and meaning in relation to both research design and scope
  • analyze cultural, gender and psychosocial theoretical perspectives informing both research and policy formation in the health-care fields
  • formulate and investigate problems in one’s own health-care field as well as create a research project design
  • apply course models to research project design
  • communicate knowledge about the intersections of meaning-making, health and culture for both academic and non-academic groups
  • develop and refine one’s own specific ideas, values, and means of understanding central questions and strategies for addressing health-related questions of meaning-making in cultural context

Levd religion

Efter fullföljd kurs förväntas studenten kunna:

  • redogöra för hur begreppet ”levd religion” kan appliceras inom olika vetenskapliga discipliner och på olika kontexter och därigenom komplettera t ex studiet av religion i form av trosföreställningar och heliga texter.
  • diskutera andra teoretiska begrepp av betydelse för detta forskningsfält, t ex materialitet, förkroppsligande (embodiment), spatialitet, genus etc.
  • resonera kring hur såväl kvantitativa som kvalitativa studier kan bidra till detta forskningsfält.
  • självständigt applicera teorier och analysmodeller från detta fält på ett empiriskt material.

Sidenvägen: En religionshistorisk pulsåder i Eurasien

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • visa god förtrogenhet med kulturella och samhälleliga förutsättningar för historiska religionsmöten längs den s.k. Sidenvägen genom historien;
  • utifrån källkritiska perspektiv självständigt analysera religionsmöten i regionen under århundradena runt vår tideräknings början;
  • problematisera relevanta begrepp och teorier, integrera skilda teorier om religions- och kulturmöten;
  • analysera grundtexter i översättning i förhållande till olika forskningsproblem.

Religion in Late Modern Society: Welfare and Media

After completing the course students should be able to:

  • Demonstrate extended knowledge of ongoing research in the social sciences of religion concerning the relation between religion, modernity, welfare and media in contemporary society
  • Present and critically discuss central theories about religious change in relation to social, cultural, economic and political development on a national and global level
  • Evaluate examples from current Swedish and international research on religion and social change with regard to the relation between theory, methods and conclusions
  • Apply relevant theories to analyze the role and significance of religion in various sectors of society
  • Independently formulate research questions starting from current research
  • Write and present an independent text according to academic standards that discuss the themes taken up in the literature and lecture

Innehåll

Kursen består av två valbara delkurser om 7,5 hp vardera. Observera att vissa av delkurserna är periodiserade och inte ges varje termin.

Diskursanalys, 7,5 hp

Diskursanalys är ett samlingsnamn för kritisk samhällsanalys med rötter i semiologi, ideologianalys och psykoanalys. Diskursanalys används främst för att analysera text och tal men den lämpar sig även väl för analys av andra sorters material som bild och film.

Research Design and Methods in the Social Science of Religio, 7,5 hp

The course provides nuanced knowledge of and further development of skills in research design for empirical studies in psychology and sociology of religion, or other related disciplines, including qualitative, quantitative, and mixed-methods designs. Data-collection methods and data-analysis programs, such as SPSS and OpenCode are used.

Spår och skrifter, 7,5 hp

Kursen ger en fördjupad orientering i det religionshistoriska studiets forskningshistoria, med fokus på forskning om antikens religioner i Medelhavsområdet, inklusive studier av kontakter och influenser mellan skilda kulturer och religioner i detta område under förmodern tid. Metodologiska och teoretiska frågeställningar behandlas ingående utifrån arkeologiska, filologiska och religionshistoriska perspektiv.

Health, Meaning-Making and Culture, 7,5 hp

The course is for those interested in research or policy work in medical, healthcare, psychological, social, or pastoral care contexts. It focuses on interactions between meaning-making and health within the different cultural contexts under investigation. Individual, organizational, and societal levels are examined through a lifecycle perspective. Special attention is given to cultural, acculturation, and gender analysis for understanding how constructions of health and illness are formed, and the implications of these constructions for how healthcare policies and programs are constructed. Theoretical concepts and applications from clinical psychology of religion, cultural psychology, health psychology, cultural psychiatry, acculturation studies, and medical anthropology are included. Working models and tools for mapping and analyzing interactions among health, meaning-making, and culture in different types of care contexts are provided. The advanced level course involves an intense application of the models and tools in a field-study context as well as the development of an individual research project.

Religion in Late Modern Society: Welfare and Media, 7,5 hp

Recent trends of migration, globalisation, media development and the reshaping of welfare models raise new questions about the presence and relevance of religion primarily in public arenas of late modern Swedish society. The course gives deeper insight in theoretical perspectives and current research with a primary focus on the areas of welfare and media. Different roles of media and civil society as agents and arenas for the construction of meaning, values, identities and social relations are studied. Particular attention is paid to the significance of gender, ethnic diversity and religious diversity in relation to the general themes addressed.

Stats- och imperiereligion: Romarriket, 7,5 hp

Kursen ger en fördjupad orientering i Romarrikets religionshistoria under republiken och kejsartiden, med särskild tonvikt på religiös legitimering av stat, maktstrukturer och imperiebyggande. Metodologiska och teoretiska frågeställningar behandlas ingående utifrån arkeologiska, filologiska och religionshistoriska perspektiv.

Judendom, kristendom och islam: medeltida samexistens, 7,5 hp

Kursen behandlar medeltida samexistens mellan judar, kristna och muslimer, och hur denna har påverkat respektive tradition. Den ger också fördjupade kunskaper om viktiga typer av källor som kan användas för att studera denna samexistens, samt till olika typer av hjälpmedel, främst digitala som forskare använder inom detta område.

Levd religion, 7,5 hp

Kursen syftar till att ge en introduktion till det interdisciplinära forskningsfältet ”levd religion”, dess viktigaste teoretiska utgångspunkter, frekvent använda metoder och bidrag till religionsvetenskapen i stort. Kursen behandlar såväl samtida som historiskt material, och både kvalitativa och kvantitativa studier.

Att forska om religion, 7,5 hp

Teorier och tillämpningar i empirisk religionsvetenskap.

The course provides an orientation in the use of theory for researching the various ways in which religion becomes a source of meaning and social action in contemporary society. Students will gain deeper insight in theoretical perspectives and how these are applied in current research, particularly in the areas of media, politics, civil society, health and migration studies. Critical reflection on and training in the choice and application of theory with regard to research questions and methodology is an integral part of the course.

Sidenvägen. En religionshistorisk pulsåder i Eurasien, 7,5 hp

Inom kursen behandlas religionsmöten längs den så kallade Sidenvägen under främst århundradena runt vår tideräknings början vilka kom att sätta bestående avtryck såväl i de stora religiösa traditionerna som i filosofi, politisk historia och västerländsk kulturhistoria. Kursen ger kunskaper om betydelsefulla influenser och samspel mellan religiösa traditioner i Kina, Indien, Persien, Levanten och Medelhavsområdet mellan ca 700 f.v.t. och ca 1000 v.t., med utblickar såväl bakåt som framåt i historien. Kursen ger träning i att analysera relevanta källtexter i översättning samt i att förhålla sig till skilda för området relevanta vetenskapliga tolkningsperspektiv.

Undervisning

Diskursanalys

Undervisningen består av föreläsningar och obligatoriska seminarier. Kursen bygger på aktivt deltagande och den utvalda litteraturen kräver noggrann läsning. Av den anledningen begränsas den obligatoriska litteraturens omfång till max 600 sidor. Missat seminarium: skriftlig redovisning av uppgift.

Levd religion

Undervisningen ges i form av föreläsningar och seminarier.

Health, Meaning-Making and Culture

Format includes: lectures, seminars (campus and/or web based), and group presentations (only campus), planned web conference. The language of instruction is English. Course papers can be prepared in Swedish or English.

Judendom, kristendom och islam: medeltida samexistens

Undervisningen bedrivs företrädelsevis i form av seminarier.

Religion, Late Modern Society: Welfare and Media

The forms of teaching applied in the course are: Readings of assigned literature; Lectures and seminars; Written and oral presentations.

​​Researching religion: theories and applications in empirical studies of religion (Att forska om religion. Teorier och tillämpningar i empirisk religionsvetenskap)

The course is a distance-learning course. The students must fulfil written assignments and participate in on-line seminars Contact between teachers and students takes place via a learning platform. Access to internet is essential.

Research Design and Methods in the Social Science of Religion

The course instruction consists of combined seminars and lectures, which are obligatory. Students also communicate, interact and upload material through the Student portal.

No other software programs will be provided than those available in campus area or can be downloaded by the student.

Spår och skrifter

Kursinnehållet bearbetas genom föreläsningar och seminarier.

Stats- och imperiereligion: Romarriket

Kursinnehållet bearbetas genom föreläsningar och seminarier.

Sidenvägen. En religionshistorisk pulsåder i Eurasien

Kursinnehållet bearbetas genom föreläsningar och obligatoriska seminarier. Om kursen på grund av lågt deltagarantal behöver ges som läskurs ersätts seminarierna med skriftliga inlämningsuppgifter.

Examination

Diskursanalys

Löpande examination genom seminarier samt en hemskrivning. Aktivt deltagande i seminarier motsvarar 2,5 hp, och hemskrivningen 5 hp.

Levd religion

Examinationen består av examinatoriska seminarier (3 hp) och skrivuppgifter (4,5 hp). Närvaron vid de examinatoriska seminarierna är obligatorisk, men frånvaro kan kompenseras med skriftlig uppgift.

Health, Meaning-Making and Culture

The forms of examination are for this course written assignments, active participation in seminars and group discussions. Students will also be required to give oral presentations. The course is divided into the following credit segments:

  • obligatory class participation and group work 1 credit
  • written assignment/presentation during the term 3 credits
  • final assignment, including independent project 3.5 credits

Judendom, kristendom och islam: medeltida samexistens

Examinationen består av en hemtentamen och en vetenskaplig essä (Examination 7,5 hp).

Religion, late modern society: welfare and media

Examination takes place through active participation in lectures and seminars. Written assignments prepared in groups commenting on the literature shall be sent in as a preparation for the seminars (3 hp). The final examination consists of an independently authored paper discussing the themes presented in the course (4,5 hp). Advanced level students hand in individual papers for seminars. A doctoral dissertation is added to the required readings.

Research Design and Methods in the Social Science of Religion

Course examination consists of active participation (2 hp) and written assignments (5,5 hp).

All course assignments and participation requirements must be passed for completion of the course. Attendance at all seminars are obligatory. The seminars on SPSS and Open code cannot be complemented afterwards. Complementary assignments due to seminar absence (not more than 25 %), are decided upon by the teacher responsible for the session in question.

Researching religion: theories and applications in empirical studies of religion (Att forska om religion. Teorier och tillämpningar i empirisk religionsvetenskap)

The course is assessed on the basis of active participation in seminar discussions (2,5 hp) and written assignments (5 hp).

Sidenvägen. En religionshistorisk pulsåder i Eurasien

Examinationen består av skriftliga uppgifter (4,5 hp) och aktivt seminariedeltagande (3 hp).

Spår och skrifter

Examinationen består av skriftliga uppgifter och aktivt seminariedeltagande, (Examination 7,5 hp).

Stats- och imperiereligion: Romarriket

Examinationen består av skriftliga uppgifter och aktivt seminariedeltagande (Examination 7,5 hp).

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.

Övriga föreskrifter

För delkursen Research Design and Methods in the Social Sciences of Religion gäller:

All course assignments and participation requirements must be passed for completion of the course. Attendance at all seminars is obligatory. The seminars on SPSS and Open code cannot be complemented afterwards. For complementary assignments due to seminar absence (not more than 25 %), are decided upon by the teacher responsible for the session in question.

För övriga delkurser gäller: För fullgjord kurs krävs minst 75% närvaro på de undervisningsmoment som beskrivs i kursplanen. Frånvaro därutöver kompenseras genom kompletteringsuppgift (-er) som beslutas av kursansvarig lärare.

Notera att angivna undervisningsformer kan komma att ändras till självstudier om studentantalet är mycket litet.

Övergångsbestämmelser

En student har rätt att tentera denna kurs enligt denna kursplan i tre terminer efter aktuellt kurstillfälle. Om särskilda skäl föreligger, kan sådan omtentamen ske även senare. Normalt ges endast undervisning enligt senast antagna kursplan.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin