Beteendemedicin II. Tillämpning av beteendemedicinska strategier inom hälso- och sjukvården

7,5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 3PT480

Kod
3PT480
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Folkhälsovetenskap A1N, Fysioterapi A1N, Vårdvetenskap A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid medicinska fakulteten, 12 december 2017
Ansvarig institution
Institutionen för kvinnors och barns hälsa

Behörighetskrav

Grundläggande högskoleutbildning om minst 180 hp inom vårdrelaterade områden. Beteendemedicin I: Teori och analys av hälsorelaterade beteenden inom hälso- och sjukvården, 7,5 hp, eller motsvarande.

Mål

Kursen syftar till att studenterna ska tillägna sig utökade och fördjupade kunskaper i såväl teori som praktik för att stötta individers hälsobeteendeförändring och egenvård genom implementering av beteendemedicinska strategier.

Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:

1. Beskriva hur hälsorelaterade beteende kan vidmakthållas och förändras med hjälp av olika beteendeförändringstekniker och kunna koppla det till de teorier som utgör basen för det beteendemedicinska kunskapsområdet.

2. Planera och genomföra individanpassade åtgärder med utgångspunkt från motivationsstärkande och självreglerande strategier vilka är baserat på individuell funktionell beteende analyser för att förändra och/eller vidmakthålla en individs beteende.

3. Kritiskt värdera och utvärdera olika former av åtgärder för att stödja beteendeförändring och vidmakthållande av beteende.

4. Kritiskt analysera vetenskapliga studier av beteendemedicinska interventioner.

5. Upprätta en handlingsplan för förändring av eget arbetssätt.

6. Identifiera och diskutera eget behov av fortsatt kompetensutveckling och handledning inom beteendemedicin.

Innehåll

Teorier och modeller för förändring och vidmakthållande av hälsorelaterade beteenden.

Problemlösningsmodell för kliniskt resonerande som stöd i vägledningen av patienter i behov av hälsorelaterad beteendeförändring.

Metoder för strukturerad insamling av data.

Funktionella beteendeanalyser.

Strategier för att stötta beteendeförändring.

Kritisk granskning av vetenskapliga artiklar.

Undervisning

Föreläsningar, seminarier, individuellt arbete och i grupp, webb-baserade gruppdiskussioner, hemuppgifter som bland annat innebär praktiskt arbete med egna patienter.

Innehållet i undervisningstillfällena kan utgöra grund för examination även i de fall undervisningstillfällena inte kräver obligatorisk närvaro.

Examination

För godkänd kurs krävs:

Obligatorisk närvaro vid seminarier.

Godkänd skriftligt redovisad hemuppgift (examinerar mål 1, 2, 3).

Godkänd muntligt redovisad hemuppgift (examinerar mål 2, 3, 4, 5, 6).

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin