Den klassiska retorikens begrepp och idévärld
Kursplan, Avancerad nivå, 5LV275
- Kod
- 5LV275
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Retorik A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 4 december 2017
- Ansvarig institution
- Institutionen för litteraturvetenskap och retorik
Allmänt
Kursansvarig institution är Litteraturvetenskapliga institutionen.
Behörighetskrav
Uppfyllda krav för kandidatexamen.
Mål
Kursen syftar till att fördjupa den studerandes insikter i den klassiska retorikens begreppsvärld. Den studerande studerar de klassiska verken utifrån såväl begreppshistoriska som språkhistoriska perspektiv. Kursen syftar också till att ge inblickar i klassiskt grekisk och latinsk språkhistoria och ge en basal uppfattning om formmässiga och syntaktiska särdrag i dessa språk.
Under kursen tränas den studerandes förmåga att analysera och värdera historiska begrepp och relatera dem till deras historiska, kulturella och språkliga kontext.
Efter genomgången kurs förväntas den studerande
• visa prov på en fördjupad förståelse av den klassiska retorikens begreppsvärld
• visa prov på basala kunskaper i för den retoriska begreppsapparaten relevanta aspekter av klassiskt grekisk och latinsk språkhistoria och formlära
• visa prov på grundläggande insikter i begreppshistorisk teori och metod
Innehåll
Under denna kurs studeras den klassiska retorikens föreställningsvärld, begrepp och centrala idékomplex med tyngdpunkt på Antiken. Dessa studier inbegriper också en basal orientering i latin och klassisk grekiska med fokus på retorikens begreppsapparat.
Undervisning
Undervisningen genomförs i seminarieform. Om kursen ges som läskurs genomförs undervisningen i form av självstudier samt ett begränsat antal seminarier.
Examination
Examinationen sker genom aktivt deltagande i seminarierna (obligatorisk närvaro) samt via genomförande av förelagda skrivuppgifter. Kursen bedöms med VG, G och U. Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.