Läsningens och bokens historia
Kursplan, Avancerad nivå, 5LV255
- Kod
- 5LV255
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Litteraturvetenskap A1N, Skandinavistik A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 4 december 2017
- Ansvarig institution
- Institutionen för litteraturvetenskap och retorik
Allmänt
Kursansvarig institution är litteraturvetenskaplig ainstitutionen.
Behörighetskrav
Uppfyllda krav för kandidatexamen.
Mål
Kursen syftar till att ge en orientering om läsningens historia och dess relation till olika former av textuell förmedling, främst den moderna boken under Gutenbergeran, men också andra typer av textbärare från lertavlor till laptops. Tonvikten ligger på de senaste seklerna, men perspektiven sträcker sig bakåt till skriftkonstens uppkomst. Kursen innefattar bokhistoriska och mentalitetshistoriska perspektiv.
Efter genomgången kurs förväntas den studerande kunna
* ha kunskap om den centrala terminologin på det bok- och läshistoriska området
* kunna redogöra för huvuddragen i skriv- och tryckonstens utveckling
* kunna redogöra för särdragen i olika typer av läsepoker och lässätt, inklusive relationen mellan muntlig och skriftlig förmedling
* kunna diskutera digitaliseringens betydelse för textförmedling och läsformer
* visa kännedom om de viktigaste statistiska källorna vad gäller nutidens svenska läskultur
* visaa självständig förmåga att analysera olika situationer av textförmedling och läsning
Innehåll
Kursen ger en översikt av läsningens och bokens historia genom teoretisk och historisk facklitteratur, liksom samtida källor (statistik över läsvanor, etc.). Syftet är att belysa läsningens och bokens historia, nutid och möjliga framtid. Perspektiven sträcker sig över ett par millennier, dels för att ge de långa historiska perspektiven, dels för att ge utifrånperspektiv på en nutid när läskulturen av många anses vara i stark förvandling. I viss mån anknyts till aktuella debatter, men tonvikten ligger på analytiska perspektiv som sträcker sig långt tillbaka i tiden.
Undervisning
Arbetsformerna utgörs av seminarier med inslag av praktiska övningar och grupparbeten.
Om kursen ges som läskurs genomförs undervisningen i form av självstudier samt ett begränsat antal seminarier.
Examination
Aktivt deltagande i seminarier, genomförande av en muntlig uppgift som också lämnas in i skriftlig form, samt en avslutande hemtentamen. Kursen bedöms med betygen VG, G eller U.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.