Samhällsplanering och miljörättvisa
Kursplan, Grundnivå, 2KU091
- Kod
- 2KU091
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Miljövetenskap G1F, Samhällsgeografi G1F
- Betygsskala
- Med beröm godkänd (5), Icke utan beröm godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 18 februari 2019
- Ansvarig institution
- Kulturgeografiska institutionen
Allmänt
Kursen ingår i kandidatprogrammet i miljövetenskap och kandidatprogram i energiomställning - hållbarhet och ledarskap.
Behörighetskrav
30 hp hållbar energiomställning, miljövetenskap, geografi, geovetenskap eller samhällsgeografi
Mål
Efter godkänd kurs skall studenten kunna:
- redogöra för huvuddragen i den offentliga samhällsplaneringsprocessen i Sverige och internationellt
- identifiera och beskriva grundläggande planeringsteorier och begrepp
- identifiera och beskriva grundläggande teorier och begrepp inom miljörättvisa
- argumentera för hur resurskonflikter aktualiserar frågor om rättvisa
- analysera ett plandokument utifrån ett hållbarhets- och rättviseperspektiv
- beskriva konflikter mellan olika planeringsintressen med hjälp av ett rättviseperspektiv
- delta mutligt och skriftligt i en diskussion om avvägningen och samspelet mellan miljö- och samhällsintressen i planeringen
- uppvisa färdighet i att arbeta tvärvetenskapligt inom området miljörättvisa och planering
Innehåll
Kursen ger grundläggande kunskaper om samhällsplanering i ett svenskt och internationellt perspektiv. Samhällsplaneringens historiskt skiftande ideal och praktiska tillämpningar i städer och på landsbygden lyfts fram. Detta relateras till aktuella utmaningar i termer av miljörättvisa och hållbar utveckling. Särskilt fokus ligger på frågor om deltagande, erkännande och fördelning för att åstadkomma en rättvis och hållbar planering.
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, exkursioner och övningar.
Examination
Skriftlig tentamen (5 hp), inlämningsuppgifter och seminarier (3 hp), samt exkursioner och övningar (2hp).
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.