Människa-datorinteraktion: Vetenskapliga metoder inom människa-datorinteraktion
Kursplan, Avancerad nivå, 2IV135
- Kod
- 2IV135
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Människa-datorinteraktion A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 25 oktober 2018
- Ansvarig institution
- Institutionen för informatik och media
Allmänt
Kursen ges på masterprogrammet I människa-datorinteraktion samt som valbar kurs. Kursen ges på engelska.
Behörighetskrav
Kandidatexamen om 180 hp varav minst 30 hp i ett datarelaterat ämne och kunskaper i engelska motsvarande vad som krävs för grundläggande behörighet till utbildning på grundnivå.
Mål
Syftet är att studenten skall tillägna sig kännedom om vetenskapliga metoder inom människa-datorinteraktion och deras tillämpbarhet. Syftet är vidare att kunna bedöma kvaliteten hos en undersökning.
Efter genomgången kurs förväntas studenten:
Kunskaper och förståelse
- kunna redogöra för de filosofiska och metodologiska ställningstaganden som ligger bakom ett antal vetenskapliga paradigm inom människa-datorinteraktion
- förstå centrala vetenskapliga metoder inom människa-datorinteraktion
- kunna redovisa för- och nackdelar med skilda analysmetoder inom människa-datorinteraktion
Färdighet och förmåga
- kunna formulera forskningsfrågor inom människa-datorinteraktion, välja lämpliga metoder och göra enklare analyser
- kunna skriftligt och muntligt redovisa resultatet av analyser eller mindre undersökningar
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kunna hantera etiska problem förknippade med människa-datorinteraktionsanalyser av olika slag
- känna till möjligheter och risker som hänger samman med människa-datorinteraktionsforskning och dess användning
- kunna kritiskt granska och värdera enklare vetenskapliga artiklar i ämnet
Innehåll
Vetenskapsfilosofiska förhållningssätt tillämpade på människa-datorineraktion, MDI. Ontologi och Epistemologi. Centrala vetenskapliga metoder inom människa-datorinteraktion.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier samt handledning.
Examination
Kursen examineras genom deltagande i seminarier, genomförande av inlämningsuppgifter samt en skriftlig tentamen.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare eller beslut om undantag som fattats av institutionens arbetsgrupp för studieärenden.