Digitalisering i språkundervisningen: Nya perspektiv

7,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 9LF055

Kod
9LF055
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Didaktik GXX
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 7 mars 2019
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen ges som fristående kurs.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Mål

Kursens övergripande syfte är att studenten utvecklar sina kunskaper om digitaliseringens roll i språklärande och -undervisning. Studenten ska även fördjupa sina kunskaper om teorier och forskning om digitalisering och språklärande, samt utveckla sin förmåga att välja, utvärdera och tillämpa digitala verktyg i språkundervisningen, baserat på relevanta teorier och forskning.

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • redogöra för centrala teoribildningar och aktuella forskningsstudier inom teknikstödd språkinlärning och diskutera deras betydelse för språkundervisning
  • identifiera och analysera pedagogiska, kulturella och sociala utmaningar och möjligheter för digitalisering av språkundervisning
  • analysera och diskutera didaktiska val där digitalisering ingår, i relation till relevant teoribildning och aktuella forskningsstudier
  • reflektera och diskutera digitaliseringens roll i språklärande och -undervisning i svensk skola baserat på aktuella styrdokument

Innehåll

  • Teoribildning om digitalisering och dess roll i språklärande och -undervisning
  • Forskningsstudier rörande nätbaserat lärande och digitalisering i språkundervisningen
  • Utmaningar och dilemman i språkundervisning där digital teknik ingår
  • Digitala verktyg och nätbaserade resurser ur ett teoretiskt och forskningsbaserat perspektiv
  • Planering, genomförande och utvärdering av undervisning där digitalisering ingår
  • Muntlig och skriftlig presentation med digitalt stöd
  • Feedback och bedömning med hjälp av digitala verktyg

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar och seminarier. Det är obligatorisk närvaro vid seminarier.

Examination

Kursen examineras muntligt och skriftligt exv genom aktivt deltagande i seminarier och skriftliga examinationsuppgifter.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Övriga föreskrifter

Det rekommenderas att ha förkunskaper motsvarande kursen Fokus på IKT i språkundervisningen, 7,5 hp eller Digitalisering i språkundervisningen: Teori och praktik, 7,5 hp.

Litteraturlista saknas.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin