Informationsteknologi - möjligheter och utmaningar
Kursplan, Grundnivå, 1DT110
- Kod
- 1DT110
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Datavetenskap G1N, Teknik G1N
- Betygsskala
- Med beröm godkänd (5), Icke utan beröm godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 30 augusti 2018
- Ansvarig institution
- Institutionen för informationsteknologi
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- beskriva funktionen hos och uppbyggnaden av en dators delar såsom dess styrenhet, minnessystem, och in- och utmatningssystem (I/O system).
- beskriva funktionen hos komponenter i ett modernt datorsystem, t ex operativsystem, applikationsprogram, och databas.
- förklara övergripande hur Internet är konstruerat och fungerar, samt redogöra för vanliga kommunikationsformer och deras tillämpbarhet.
- ge exempel på olika typer av dataintrång och hur man skyddar sig mot dessa.
- beskriva grundläggande principer för problemlösning och programutveckling samt ge exempel på olika programmeringsparadigm.
- lösa några enkla problem med hjälp av programmering.
- diskutera möjligheter och begränsningar hos IT-system samt föreslå realiserbara utökningar av befintliga system utifrån begreppen ovan.
- diskutera informationsteknologins roll i dagens samhälle, hur den tillämpas, vad hållbar utveckling innebär inom informationsteknologi samt etiska och juridiska aspekter på användning av informationsteknologi.
- diskutera konsekvenser av IT-användning i olika kontext.
- presentera och diskutera material relaterat till kursens innehåll muntligt och skriftligt med för utbildningsnivån lämplig färdighet.
Innehåll
Grundläggande begrepp, modeller och principer inom datorarkitektur, operativsystem, datakommunikation och databaser. Algoritmbegreppet och möjligheter och begränsningar för algoritmisk beräkning. Introduktion till programmering och informationssökning i databaser och på webben, datasäkerhet och datajuridik med fokus på datoranvändning. Samhälleliga, organisatoriska och etiska konsekvenser av IT användning.
Undervisning
Föreläsningar, Handledning
Examination
Inlämningsuppgifter som redovisas muntligt och skriftligt.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.
Litteraturlista
Litteraturlista saknas.