Hälsa, meningsskapande och kultur: Teoretiska perspektiv och modeller i tillämpad forskning
Kursplan, Grundnivå, 5RT249
- Kod
- 5RT249
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Religionshistoria och religionsbeteendevetenskap G2F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Studierektor, 18 februari 2019
- Ansvarig institution
- Teologiska institutionen
Behörighetskrav
60 hp
Mål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- På en vetenskaplig nivå lokalisera, analysera och bedöma både teoretisk och tillämpad kunskap
- Självständigt identifiera, formulera och studera problem inom den egna vårdkontexten genom att producera vetenskapliga texter.
- Muntligt presentera, diskutera och kommentera vetenskapliga argument och slutsatser.
- Kommunicera kunskap om samband mellan meningsskapande, hälsa och kultur både för en akademisk och en icke-akademisk publik.
- Utveckla och förfina egna specifika idéer, värderingar och sätt att förstå centrala frågor och strategier för att adressera hälsorelaterade frågor om meningsskapande i en kulturell kontext.
Innehåll
Kursen är avsedd för personer som är intresserade av forskning och arbetar i medicinska, sjukvårdande, psykologiska, sociala eller pastorala vårdkontexter. Den fokuserar på interaktioner mellan meningsskapande och hälsa i de olika kulturella kontexter som undersöks. Individuella, organisatoriska och samhälleliga kontexter undersök genom ett livscykelperspektiv. Särskild uppmärksamhet ägnas kulturell ackulturation och genusanalys för att förstår hur föreställningar om hälsa och sjukdom skapas, och vilka implikationer dessa föreställningar har för hur vårdpolicys och vårdprogram byggs upp. Kursen behandlar även teoretiska begrepp och tillämpningar inom klinisk religionspsykologi, kulturell psykologi, hälsopsykologi, kulturell psykiatri, ackulturationsstudier och medicinsk antropologi. Kursen omfattar arbetsmodeller och verktyg för att kartlägga och analysera interaktioner mellan hälsa, meningsskapande och kultur i olika sorters vårdkontexter, bland annat bland invandrare och flyktingar.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier (på campus och webbaserade), gruppresentationer (campus) och en planerad webkonferens. Undervisningsspråket är engelska. Skriftliga inlämningsuppgifter kan skrivas på svenska eller engelska. Vid seminarierna är det obligatorisk närvaro.
Examination
Kursen examineras genom skriftliga uppgifter och aktivt deltagande i seminarier och gruppdiskussioner. Deltagarna ska även ge muntliga presentationer. Kursen består av följande delmoment:
- Obligatoriskt deltagande och grupparbeten, 1 hp
- Skriftligt arbete/presentation under terminen, 3 hp
- Slutuppgift, inklusive självständigt projekt, 3,5 hp
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.
Övriga föreskrifter
Kursen kan ingå i Religionshistoria och religionsbeteendevetenskap C.
För att bli godkänd krävs minst 75 procents närvaro på alla kursmoment som ingår i kursplanen. Frånvaro som överstiger detta kan kompenseras genom kompletteringsuppgifter enligt instruktioner från kursansvarig.
Notera att angivna undervisningsformer kan komma att ändras till självstudier om studentantalet är mycket litet.
Övergångsbestämmelser
En student har rätt att tentera denna kurs enligt denna kursplan i tre terminer efter aktuellt kurstillfälle. Om särskilda skäl föreligger, kan sådan omtentamen ske även senare. Normalt ges endast undervisning enligt senast antagna kursplan.