Grundvatten- och ytvattenmodellering
Kursplan, Avancerad nivå, 1HY041
- Kod
- 1HY041
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Geovetenskap A1F
- Betygsskala
- Med beröm godkänd (5), Icke utan beröm godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 30 augusti 2018
- Ansvarig institution
- Institutionen för geovetenskaper
Behörighetskrav
Hydrologiska processer. 15 hp matematik rekommenderas. Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- beskriva modelltillämpningar i hydrologi, inklusive kalibrering, validering samt osäkerheter.
- använda hydrologiska modeller för översvämningsprognoser, vattenresursbedömning samt konsekvensbeskrivningar av klimatförändring och förändringar i markanvändning
- utvärdera hydrologiska modeller med avseende på tillämpningar på avrinningsområde med och utan flödesmätningar samt på stationära/ icke stationära klimatologiska förhållanden
- simulera icke reaktiv- och reaktiv föroreningstransport i grundvatten
- tillämpa modeller på geologiskt heterogena system med hjälp av geostatistiska metoder och osäkerhetsuppskattningar
Innehåll
Allmänna teorier kring matematisk modellering. Integrering av grundläggande processer (avdunstning, snösmältning, avrinning, markvattendynamik, grundvattenflöde) i matematiska modeller. Kalibrering, parameteroptimering, validering av avrinnings- och grundvattenmodeller och deras osäkerhet. Reservoarteori. Tillämpning av nederbördsavrinningsmodeller.
Principer för föroreningstransport i grundvatten. Modellering av icke reaktiv och reaktiv föroreningstransport i grundvatten. Parameteruppskattning och geostatistiska/stokastiska metoder för grundvattenmodellering. Tillämpningar med MODFLOW och GMS modelleringspaket.
Undervisning
Föreläsningar, datorövningar, projektarbete.
Examination
Examinationen inkluderar två skriftliga tentamina, en för grundvattendelen (3 hp) och en för avrinningsdelen (3 hp), datorövningar (2 hp) samt muntlig och skriftlig redovisning av projektarbete (2 hp).
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.