Fysikaliska och kemiska egenskaper hos bergarter, mineral och material
Kursplan, Avancerad nivå, 1MP018
- Kod
- 1MP018
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Geovetenskap A1N
- Betygsskala
- Med beröm godkänd (5), Icke utan beröm godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 30 augusti 2018
- Ansvarig institution
- Institutionen för geovetenskaper
Behörighetskrav
120 hp varav 90 hp inom teknik/naturvetenskap (fysik, kemi, biologi, matematik, geovetenskap, datavetenskap, materialvetenskap) inklusive 15 hp matematik eller fysik samt 10 hp kemi. Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- beskriva hur olika fysikaliska och kemiska egenskaper hos mineral och bergarter påverkar varandra
- jämföra olika mineral och bergarter och deras fysikaliska och kemiska egenskaper
- förklara symmetrisystem och koppling till anisotropi
- tolka och jämföra data på olika mätskalor (från exempelvis laboratorium, fält och borrhålsmätningar)
- utvärdera vilka geofysiska metoder och laboratoriemetoder som är lämpliga att använda när ett givet mineral ska prospekteras eller undersökas
Innehåll
Kursen delas upp i fysikaliska och kemiska egenskaper. Fysikaliska egenskaper: introduktion till bergarter och mineral, densitet, porositet, permeabilitet, elastiska och oelastiska egenskaper, bergartskvalitet och seismiska egenskaper, magnetism, elektrisk konduktivitet, temperaturspåverkan, mätningar i laboratorium, fält och borrhål. Kemiska egenskaper av mineral-, och materialstrukturer, sammansättning och legering, termodynamik hos mineral och material och analysmetoder.
Undervisning
Föreläsningar, inlämningsuppgifter, datorberäkningar, laboratorie- och fältmätningar, seminarier.
Examination
Skriftlig tentamen (2 hp), inlämningsuppgifter (1 hp), datorprojekt (1 hp) och skriftlig rapport (1 hp).
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.
Litteraturlista
Litteraturlista saknas.