Religionshistoria och religionsbeteendevetenskap D1

15 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 5RT154

Kod
5RT154
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Religionshistoria och religionsbeteendevetenskap A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Teologiska fakultetsnämnden, 6 mars 2019
Ansvarig institution
Teologiska institutionen

Allmänt

Kursen kan utgöra fristående kurs om 15 hp.

Kursen kan ingå i mastersprogrammet religionsvetenskap, 120 hp.

Kursen kan ingå i lärarprogrammet.

Behörighetskrav

Kandidatexamen med ett samhällsvetenskapligt, historisk-filosofiskt eller religionsvetenskapligt ämne som huvudområde, eller 120 hp inklusive 90 hp inom ett religionsvetenskapligt huvudområde. Dessutom gymnasiekurs Sv B/Sv2B.

Mål

Tillämpad metod i studiet av rörelser för fred och rättvisa/ Applied Method in the Study of Peace and Justice Movements

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • Utveckla en förståelse för och ett kritiskt förhållningssätt till olika metodologiska traditioner, inklusive metodvalets konsekvenser
  • Identifiera och förstå olika kvalitativa och kvantitativa metoders möjligheter och begränsningar när det gäller datainsamling och -analys
  • Tillämpa kunskaper om vetenskapsteoretiska spörsmål i konkreta situationer
  • Tillämpa diskursanalytiska verktyg på utvalda texter
  • Kritiskt diskutera de förutsättningar och konsekvenser som Participatory Action Research medför
  • Planera och diskutera metodval för ett forskningsprojekt i form av en fallstudie
  • Uppvisa en förmåga att reflektera kring etiska frågor när det gäller metoder och forskarens roll i empirisk forskning

Diskursanalys

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskapsmål

  • presentera grunddragen i olika modeller för diskursanalys som vetenskaplig teori och metod,
  • ingående kunna problematisera vetenskapsteoretiska spörsmål,
  • visa fördjupande kunskaper inom en av kursens analytiska inriktningar.

Färdigheter och förmågor

  • på ett vetenskapligt godtagbart sätt arbeta med diskursanalytiska verktyg,
  • operationalisera abstrakta tankegångar till praktisk användbar metod och teori,
  • i grupp sammanställa och presentera analyserat material,
  • skriva en vetenskaplig text

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • ta ställning till och kunna underbygga en självständig argumentation för/emot vetenskapsteoretiska spörsmål,
  • producera självständiga problemformuleringar i förhållande till sociala och politiska processer med hjälp av diskursanalytisk teori.

Att forska om religion. Teorier och tillämpningar i empirisk religionsvetenskap/ Researching religion: theories and applications in empirical studies of religion

Kursens övergripande mål är att studenter skall tillägna sig teoretiska perspektiv för att studera religiöst och etiskt grundat engagemang bland individer och i samhället.

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • Presentera centrala teorier inom aktuell religionsbeteendevetenskaplig forskning för att studera de olika sätt religion kommer till uttryck i det samtida samhället
  • Visa färdighet i att identifiera och kritiskt diskutera premisser och modeller för användning av teorier inom olika forskningsprojekt
  • Presentera och argumentera för val av tillvägagångssätt och centrala forskningsfrågor utifrån teorier i empirisk forskning
  • Uppvisa förmåga att använda specifika teorier för att analysera empiriskt material
  • Kritiskt reflektera över personliga och kulturella faktorers betydelse för forskning, i så väl projektdesign som analys av material
  • Förstå och reflektera över etiska frågeställningar som uppkommer i empirisk forskning samt ha kunskap om internationella, nationella och disciplinspecifika riktlinjer för att hantera dessa.

Spår och skrifter

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • Redovisa grundläggande kunskaper om religionshistorien som forskningsfält och ämnets forskningshistoria
  • Visa djupgående kunskaper om hur historiska vetenskaper arbetar med skriftligt såväl som arkeologiskt och ikonografiskt källmaterial
  • Visa god kunskap om historieteori
  • Självständigt arbeta med religionshistoriskt relevant material och bedöma dess källvärde

Stats- och imperiereligion: Romarriket

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • kommunicera fördjupade kunskaper om historiska och samhälleliga processer i det antika Rom under republik och kejsartid
  • visa mycket god förmåga att självständigt analysera ämnesområdet utifrån generella maktperspektiv
  • självständigt problematisera relevanta begrepp och teorier samt visa förmåga att integrera teorier om religion, rit, maktlegitimering, auktoritet och imperiebyggande i förhållande till olika forskningsproblem.
  • visa god förtrogenhet med hur olika discipliner, ämnes- och forskningstraditioner kan påverka kunskapsproduktion inom det specifika ämnesområdet

Judendom, kristendom och islam: medeltida samexistens

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • redogöra för viktiga grunddrag i den medeltida samexistensen mellan judar, kristna och muslimer samt analysera hur dessa relationer och förhållningssätt kan sättas i relation till teologiska idéer och ekonomiska, sociala, juridiska och andra historiska omständigheter,
  • redogöra för vilka bestående spår den medeltida samexistensen har satt i respektive religiös tradition.
  • författa en kortare essä, på basis av kurslitteraturen, kring ett avgränsat ämne som skulle kunna publiceras i en vetenskaplig tidskrift.
  • diskutera hur bilden av den medeltida interreligiösa samexistensen påverkas av val av metod och material.
  • självständigt kunna föreslå ett ämne som skulle vara värt att undersöka vidare samt presentera metod och material för att göra detta.

Hälsa, meningsskapande och kultur: Teoretiska perspektiv och modeller i tillämpad forskning / Health, Meaning-Making and Culture

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • Analysera befintliga empiriska studier relaterade till vård och mening i relation till både forskningsupplägg och omfattning.
  • Analysera kulturella, genusrelaterade och psykosociala teoretiska perspektiv som ligger till grund för både forskning och policyskapande inom vården.
  • Formulera och studera problem inom den egna vårdkontexten samt skapa ett forskningsprojekt.
  • Tillämpa modeller från kursen för att skapa ett forskningsprojekt
  • Kommunicera kunskap om sambanden mellan meningsskapande, hälsa och kultur både för en akademisk och en icke-akademisk publik.
  • Utveckla och förfina egna specifika idéer, värderingar och sätt att förstå centrala frågor och strategier för att adressera hälsorelaterade frågor om meningsskapande i en kulturell kontext.

Levd religion

Efter fullföljd kurs förväntas studenten kunna:

  • redogöra för hur begreppet "levd religion" kan appliceras inom olika vetenskapliga discipliner och på olika kontexter och därigenom komplettera t ex studiet av religion i form av trosföreställningar och heliga texter.
  • diskutera andra teoretiska begrepp av betydelse för detta forskningsfält, t ex materialitet, förkroppsligande (embodiment), spatialitet, genus etc.
  • resonera kring hur såväl kvantitativa som kvalitativa studier kan bidra till detta forskningsfält.
  • självständigt applicera teorier och analysmodeller från detta fält på ett empiriskt material.

Sidenvägen: En religionshistorisk pulsåder i Eurasien

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • visa god förtrogenhet med kulturella och samhälleliga förutsättningar för historiska religionsmöten längs den s.k. Sidenvägen genom historien;
  • utifrån källkritiska perspektiv självständigt analysera religionsmöten i regionen under århundradena runt vår tideräknings början;
  • problematisera relevanta begrepp och teorier, integrera skilda teorier om religions- och kulturmöten;
  • analysera grundtexter i översättning i förhållande till olika forskningsproblem.

Religion i ett senmodernt samhälle: välfärd och medier/Religion in late modern society: welfare and media

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • visa bred kännedom om aktuell forskning inom de samhällsvetenskapliga religionsvetenskaperna rörande relationen mellan religion, civilsamhälle, politik och medier i det samtida samhället
  • presentera och kritiskt diskutera centrala teorier om religiös förändring i relation till social, kulturell, ekonomisk och politisk utveckling på nationell och global nivå.
  • bedöma exempel från aktuell svensk och internationell forskning om religion och social förändring med avseende på relationen mellan teori, metod och slutsatser.
  • tillämpa relevanta teorier för att analysera religioners roll och betydelse i inom olika samhällssektorer.
  • självständigt formulera forskningsfrågor som tar sin utgångspunkt i aktuell forskning.
  • skriva och presentera en akademisk text som diskuterar temata som behandlas i litteraturen och föreläsningarna.

Innehåll

Kursen består av två valbara delkurser om 7,5 hp vardera. Observera att vissa av delkurserna är periodiserade och inte ges varje termin.

Applied Method in the Study of Peace and Justice Movements/ Tillämpad metod i studiet av rörelser för fred och rättvisa 7.5 hp

Kursen tränar studenterna i val och tillämpning av relevanta forskningsmetoder för att studera religiöst och etiskt motiverat engagemang på individ- och samhällsnivå. De teorier och metoder som kursen ger träning i är främst aktionsforskning, textanalys, samt kvalitativa och kvantitativa beteendevetenskapliga metoder. Kursen utvecklar också studenternas färdigheter att göra forskningsetiska överväganden när det gäller empirisk forskning.

Diskursanalys 7.5 hp

Diskursanalys är ett samlingsnamn för kritisk samhällsanalys med rötter i semiologi, ideologianalys och psykoanalys. Diskursanalys används främst för att analysera text och tal men den lämpar sig även väl för analys av andra sorters material som bild och film.

Spår och skrifter 7.5 hp

Kursen ger en fördjupad orientering i det religionshistoriska studiets forskningshistoria, med fokus på forskning om antikens religioner i Medelhavsområdet, inklusive studier av kontakter och influenser mellan skilda kulturer och religioner i detta område under förmodern tid. Metodologiska och teoretiska frågeställningar behandlas ingående utifrån arkeologiska, filologiska och religionshistoriska perspektiv.

Hälsa, meningsskapande och kultur: Teoretiska perspektiv och modeller i tillämpad forskning Health, Meaning-Making and Culture 7.5 hp/

Kursen är avsedd för personer som är intresserade av forskning och arbetar i medicinska, sjukvårdande, psykologiska, sociala eller pastorala vårdkontexter. Den fokuserar på interaktioner mellan meningsskapande och hälsa i de olika kulturella kontexter som undersöks. Individuella, organisatoriska och samhälleliga kontexter undersök genom ett livscykelperspektiv. Särskild uppmärksamhet ägnas kulturell ackulturation och genusanalys för att förstår hur föreställningar om hälsa och sjukdom skapas, och vilka implikationer dessa föreställningar har för hur vårdpolicys och vårdprogram byggs upp. Kursen behandlar även teoretiska begrepp och tillämpningar inom klinisk religionspsykologi, kulturell psykologi, hälsopsykologi, kulturell psykiatri, ackulturationsstudier och medicinsk antropologi. Kursen omfattar arbetsmodeller och verktyg för att kartlägga och analysera interaktioner mellan hälsa, meningsskapande och kultur i olika sorters vårdkontexter, bland annat bland invandrare och flyktingar. Den avancerade nivå omfattar en tillämpning av modeller och verktyg från kursen i en fältstudiekontext, samt utvecklandet av ett individuellt forskningsprojekt.

Religion i ett senmodernt samhälle: välfärd och medier/Religion in late modern society: welfare and media 7,5 hp

Samtida tendenser inom migration, globalisering, medieutveckling och förändrade välfärdssystem har väckt nya frågor om religioners närvaro och betydelse i det offentliga rummet in det senmoderna svenska samhället. Kursen ger fördjupad insikt om teoretiska perspektiv och aktuell forskning med särskilt fokus på betydelsen av civilsamhälle, politik och medier för att skapa mening, värderingar, identiteter och sociala relationer. Särskilt fokus läggs på betydelsen av genus samt etnisk och religiös mångfald i relation till de allmänna temata som behandlas.

Stats- och imperiereligion: Romarriket 7.5 hp

Kursen ger en fördjupad orientering i Romarrikets religionshistoria under republiken och kejsartiden, med särskild tonvikt på religiös legitimering av stat, maktstrukturer och imperiebyggande. Metodologiska och teoretiska frågeställningar behandlas ingående utifrån arkeologiska, filologiska och religionshistoriska perspektiv.

Judendom, kristendom och islam: medeltida samexistens 7.5 hp

Kursen behandlar medeltida samexistens mellan judar, kristna och muslimer, och hur denna har påverkat respektive tradition. Den ger också fördjupade kunskaper om viktiga typer av källor som kan användas för att studera denna samexistens, samt till olika typer av hjälpmedel, främst digitala som forskare använder inom detta område.

Levd religion 7.5 hp

Kursen syftar till att ge en introduktion till det interdisciplinära forskningsfältet "levd religion", dess viktigaste teoretiska utgångspunkter, frekvent använda metoder och bidrag till religionsvetenskapen i stort. Kursen behandlar såväl samtida som historiskt material, och både kvalitativa och kvantitativa studier.

Researching religion: theories and applications in empirical studies of religion/Att forska om religion Teorier och tillämpningar i empirisk religionsvetenskap, 7.5 hp

Kursen ger en orientering i teorianvändning för att studera olika sätt på vilka religion kan bli en källa till mening och socialt engagemang i det samtida samhället. Studenter kommer att tillägna sig djupare insikt i teoretiska perspektiv och hur de tillämpas i aktuell forskning, framförallt inom studier av medier, politik, civilsamhälle, hälsa och migration. Kritisk reflektion över och träning i val och tillämpning av teori utifrån forskningsfrågor och metodologi är en integrerad del av kursen.

Sidenvägen. En religionshistorisk pulsåder i Eurasien 7.5 hp

Inom kursen behandlas religionsmöten längs den så kallade Sidenvägen under främst århundradena runt vår tideräknings början vilka kom att sätta bestående avtryck såväl i de stora religiösa traditionerna som i filosofi, politisk historia och västerländsk kulturhistoria. Kursen ger kunskaper om betydelsefulla influenser och samspel mellan religiösa traditioner i Kina, Indien, Persien, Levanten och Medelhavsområdet mellan ca 700 f.v.t. och ca 1000 v.t., med utblickar såväl bakåt som framåt i historien. Kursen ger träning i att analysera relevanta källtexter i översättning samt i att förhålla sig till skilda för området relevanta vetenskapliga tolkningsperspektiv.

Undervisning

Applied Method in the Study of Peace and Justice Movements/ Tillämpad metod i studiet av rörelser för fred och rättvisa

Kursen är en IT-distanskurs. Studenterna fullgör, inom angiven tid, uppgifter och obligatoriska seminarier enligt lärarens instruktioner och kontakten mellan lärare och de studerande sker i huvudsak via en lärplattform. Som student har du rätt att komplettera en missad uppgift eller ett missat seminarium. Tillgång till internetansluten dator är nödvändig.

Diskursanalys

Undervisningen består av föreläsningar och obligatoriska seminarier. Kursen bygger på aktivt deltagande och den utvalda litteraturen kräver noggrann läsning. Av den anledningen begränsas den obligatoriska litteraturens omfång till max 600 sidor. Missat seminarium: skriftlig redovisning av uppgift.

Levd religion

Undervisningen ges i form av föreläsningar och seminarier.

Hälsa, meningsskapande och kultur: Teoretiska perspektiv och modeller i tillämpad forskning/Health, Meaning-Making and Culture

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier (på campus och webbaserade), gruppresentationer (campus) och en planerad webkonferens. Undervisningsspråket är engelska. Skriftliga inlämningsuppgifter kan skrivas på svenska eller engelska. Vid seminarierna är det obligatorisk närvaro.

Judendom, kristendom och islam: medeltida samexistens

Undervisningen bedrivs företrädelsevis i form av seminarier.

Religion i ett senmodernt samhälle: välfärd och medier/Religion in late modern society: welfare and media 7,5 hp

Kursen består av:

  • inläsning av föreskriven litteratur
  • föreläsningar och seminarier
  • skriftlig och muntlig framställning

Undervisningsspråket är engelska.

Researching religion: theories and applications in empirical studies of religion/Att forska om religion. Teorier och tillämpningar i empirisk religionsvetenskap

Kursen är en IT-distanskurs. Studenterna fullgör, inom angiven tid, uppgifter och obligatoriska seminarier enligt lärarens instruktioner och kontakten mellan lärare och de studerande sker i huvudsak via en lärplattform. Tillgång till internetansluten dator är nödvändig.

Spår och skrifter

Kursinnehållet bearbetas genom föreläsningar och seminarier.

Stats- och imperiereligion: Romarriket

Kursinnehållet bearbetas genom föreläsningar och seminarier.

Sidenvägen. En religionshistorisk pulsåder i Eurasien

Kursinnehållet bearbetas genom föreläsningar och obligatoriska seminarier. Om kursen på grund av lågt deltagarantal behöver ges som läskurs ersätts seminarierna med skriftliga inlämningsuppgifter.

Examination

Tillämpad metod i studiet av rörelser för fred och rättvisa Applied Method in the Study of Peace and Justice Movements/

Kursen examineras genom aktivt deltagande i skriftliga seminariediskussioner samt genom skriftliga redovisningsuppgifter (7,5 hp).

Diskursanalys

Löpande examination genom seminarier samt en hemskrivning. Aktivt deltagande i seminarier motsvarar 2,5 hp, och hemskrivningen 5 hp.

Levd religion

Examinationen består av examinatoriska seminarier (3 hp) och skrivuppgifter (4,5 hp). Närvaron vid de examinatoriska seminarierna är obligatorisk, men frånvaro kan kompenseras med skriftlig uppgift.

Hälsa, meningsskapande och kultur: Teoretiska perspektiv och modeller i tillämpad forskning/Health, Meaning-Making and Culture

Kursen examineras genom skriftliga uppgifter och aktivt deltagande i seminarier och gruppdiskussioner. Deltagarna ska även ge muntliga presentationer. Kursen består av följande delmoment:

  • Obligatoriskt deltagande och grupparbeten, 1 hp
  • Skriftligt arbete/presentation under terminen, 3 hp
  • Slutuppgift, inklusive självständigt projekt, 3,5 hp

Judendom, kristendom och islam: medeltida samexistens

Examinationen består av en hemtentamen och en vetenskaplig essä (Examination 7,5 hp).

Religion i ett senmodernt samhälle: välfärd och medier/Religion in late modern society: welfare and media

Examinationen består av aktivt deltagande i föreläsningar och seminarier. Inför seminarierna ska deltagarna lämna in skriftliga gruppuppgifter som behandlar litteraturen (3 hp). Slutuppgiften består av en individuell skrivuppgift som behandlar de temata som ingår i kursen (4,5 hp).

Studenter på avancerad nivå skriver individuella uppgifter inför seminarierna och läser även en doktorsavhandling, utöver den övriga litteraturen.

Researching religion: theories and applications in empirical studies of religion (Att forska om religion. Teorier och tillämpningar i empirisk religionsvetenskap)

Kursen examineras genom aktivt deltagande i skriftliga seminariediskussioner (2,5 hp) samt genom skriftliga redovisningsuppgifter (5 hp).

Sidenvägen. En religionshistorisk pulsåder i Eurasien

Examinationen består av skriftliga uppgifter (4,5 hp) och aktivt seminariedeltagande (3 hp).

Spår och skrifter

Examinationen består av skriftliga uppgifter och aktivt seminariedeltagande, (Examination 7,5 hp).

Stats- och imperiereligion: Romarriket

Examinationen består av skriftliga uppgifter och aktivt seminariedeltagande (Examination 7,5 hp).

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.

Övriga föreskrifter

För delkursen Research Design and Methods in the Social Sciences of Religion gäller:

All course assignments and participation requirements must be passed for completion of the course. Attendance at all seminars is obligatory. The seminars on SPSS and Open code cannot be complemented afterwards. For complementary assignments due to seminar absence (not more than 25 %), are decided upon by the teacher responsible for the session in question.

För övriga delkurser gäller: För fullgjord kurs krävs minst 75% närvaro på de undervisningsmoment som beskrivs i kursplanen. Frånvaro därutöver kompenseras genom kompletteringsuppgift (-er) som beslutas av kursansvarig lärare.

Notera att angivna undervisningsformer kan komma att ändras till självstudier om studentantalet är mycket litet.

Övergångsbestämmelser

En student har rätt att tentera denna kurs enligt denna kursplan i tre terminer efter aktuellt kurstillfälle. Om särskilda skäl föreligger, kan sådan omtentamen ske även senare. Normalt ges endast undervisning enligt senast antagna kursplan.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin