Tillväxtens gränser? Kapital, marknad och hållbarhet
Kursplan, Grundnivå, 2EH300
- Kod
- 2EH300
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Ekonomisk historia G2F, Samhällsgeografi G2F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 30 oktober 2019
- Ansvarig institution
- Ekonomisk-historiska institutionen
Behörighetskrav
60 hp inom samhällsvetenskapliga ämnen
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten på ett insiktsfullt sätt kunna:
- använda det professionella omdömet som ekonom och samhällsvetare för att både analysera och bedöma hållbarhet utifrån ekonomiska och sociala uttryck över tid och rum under förändring.
- analysera olika ekonomiska perspektiv och konsekvenser för tillämpning i hållbarhetsfrågor.
- analysera och diskutera aktuella hållbarhetsfrågor utifrån både en historisk och en geografisk kontext.
- analysera olika organisationers betydelse beroende på historiskt arv och geografi samt placering i relation till ekonomiska-, miljö- och sociala aspekter.
- analysera samhälliga maktförhållanden med utgångpunkt i till exempel kön, klass etnicitet med i relation till hållbarhet
- skriftligt behandla avgränsade frågeställningar i relation till kursens innehåll.
- självständigt genomföra en syntes, sammanfattande generalisering, av läst material.
- aktivt och självständigt delta i seminariediskussioner.
Innehåll
Kursen problematiserar hållbarhet ur ett historiskt och geografiskt perspektiv. Kursen tar sin utgångspunkt i industrialiseringen och kritiken av tillväxten från tidigt 1970-tal via kapital, marknader och aktörer. Utifrån den debatten analyseras den nutida diskussionen om teknikoptimism och grön tillväxt.
Kursen ger övergripande utgångspunkter för den teoretiska ekonomiska diskussionen om långsiktig hållbarhet. Dessa utgår från olika teoretiska inriktningar för att kritiskt kunna diskutera den nutida diskussionen om hållbarhet i tid och rum. Avsikten är att studenterna ska kunna analysera de ekonomiska förutsättningarna och debatterna om frågor rörande hållbarhet i relation till ekonomiska, miljö och sociala faktorer. Det sker utifrån både ett historiskt och geografiskt perspektiv.
Undervisning
Undervisning ges i form av föreläsningar och seminarier.
Examination
Examinationsformerna utgörs av skriftliga inlämningsuppgifter, salsskrivning, hemtentamen med essäfrågor, samt aktivt seminariedeltagande. Muntlig framställning är examinerande.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.