Från Kafka till Cohen - moderna judiska identiteter
Kursplan, Grundnivå, 5RT009
- Kod
- 5RT009
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Religionsvetenskap G1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Teologiska fakultetsnämnden, 14 februari 2020
- Ansvarig institution
- Teologiska institutionen
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet och Historia 1b/1a1+1a2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 eller Historia A, Samhällskunskap A (områdesbehörighet A1/1)
Mål
Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna:
- redogöra för framväxten av framväxten av judisk modernitet och ortodoxi och dess betydelse för judiskt liv idag;
- diskutera olika yttringar av judisk kultur i skilda geografiska regioner och sociala kontexter och olika former av judendom;
- diskutera exempel på judisk identitetsreflektion inom olika såväl sekulära som religiösa kulturyttringar och relatera dessa till historiska skeenden och händelser under 1900- och början av 2000-talet;
- skriftligen och muntligen visa prov på god förmåga att tillämpa vetenskapliga argument och slutsatser på basis av sekundärlitteratur och källmaterial;
Innehåll
Kursens övergripande syfte är att uppmärksamma och analysera hur betydelsefulla händelser och skeenden under 1900-talet på avgörande sätt har påverkat judiskt liv och judiska identitetsförståelser. I föreläsningar och seminarier diskuteras hur sionism, sekularism, religiösa reformsträvanden och ortodoxi har format moderna judiska identiteter samt hur dessa identiteter har bidragit till såväl religiös som sekulär kultur, med olika yttringar inom exempelvis musik, litteratur, konst och film. Ett urval verk av judiska författare, konstnärer, filmmakare och kompositörer uppmärksammas och analyseras i relation till kulturell kontext och med avseende på verkens reception. I kursen behandlas och analyseras också exempel på stereotypa och antisemitiska attityder gentemot judisk kultur.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar och obligatoriska seminarier.
Examination
Examinationen består av tre delar:
PM: 2 hp
Seminarier: 2 hp
Hemskrivning: 3,5 hp
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från de angivna examinationsformerna och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.
Övriga föreskrifter
För betyget G på kursen krävs minst G på båda skriftliga examinationerna samt aktivt deltagande i minst 75% av de obligatoriska seminarierna. För betyget VG krävs minst VG på en och G på den andra skriftliga examinationen.