Ryska C, fackspråklig inriktning
Kursplan, Grundnivå, 5RY004
- Kod
- 5RY004
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Ryska G2F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 31 oktober 2018
- Ansvarig institution
- Institutionen för moderna språk
Allmänt
Kursen är en fristående kurs.
Behörighetskrav
Ryska A och minst 22,5 hp från Ryska B, inklusive delkurserna Grammatik, Skriftlig språkfärdighet och Muntlig språkfärdighet.
Mål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- självständigt tillägna sig fackspråkliga texter med tonvikt på ekonomiska och samhällspolitiska aspekter av det moderna Ryssland
- utforma avtalstexter, affärsbrev och rapporter på ryska
- föra förhandlingar på ryska
Innehåll
Delkurs 1. Skriftlig språkfärdighet, 4 hp
Kursen ger goda färdigheter i att i skrift tillämpa ryska språkets formlära och syntax. Översättning från svenska till ryska samt fri skrivning.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- argumentera för eller emot en ståndpunkt i skrift
- översätta något mer avancerade texter från svenska till ryska
- utforma avtalstexter, affärsbrev och rapporter på ryska
Delkurs 2: Muntlig språkfärdighet, 3,5 hp
Kursen innehåller intensiv träning i att tala och uppfatta ryska, särskilt inom aktuella samhällspolitiska och ekonomiska frågor.
Efter avslutad kurs ska studenten:
- ha utökat sin kunskap om formellt och informellt tal
- kunna oförberett hantera de vanligaste spontant uppkomna situationerna vid kontakt med språkområdet, såväl i den vardagliga, som den offentliga sfären
- kunna initiera, genomföra och avsluta ett samtal i givna ämnen
- kunna argumentera för eller emot en ståndpunkt i tal
Undervisning
Undervisningen består av övnings- och examinationsmoment samt muntliga presentationer och obligatoriska skriftliga inlämningsuppgifter. Studentens självständiga lärandeaktiviteter är av avgörande vikt för måluppfyllelsen på kursen.
Examination
Kunskapskontroll sker fortlöpande i samband med undervisningen och obligatoriska inlämningsuppgifter.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.