Språkpolitik
Kursplan, Avancerad nivå, 5NS178
- Kod
- 5NS178
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Svenska A1N, Svenska som andraspråk A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 17 december 2019
- Ansvarig institution
- Institutionen för nordiska språk
Behörighetskrav
120 hp varav 60 hp i ett språkvetenskapligt ämne. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande vad som krävs för grundläggande behörighet till utbildning på grundnivå.
Mål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- redogöra för, förklara, exemplifiera och problematisera centrala teoretiska begrepp inom språkpolitik, språkplanering och språkvård och relatera detta till forskning om dessa områden i Norden, Europa och världen.
- beskriva, analysera och kritiskt granska språkliga attityder och ideologier och hur dessa påverkar språk- och utbildningspolitiska beslut i ett samhälle.
- redogöra för det svenska klarspråksarbetet och centrala idéer och arbetssätt inom detta.
- diskutera olika aspekter av språkaktivism.
Innehåll
Kursen syftar till att ge breddade och fördjupade kunskaper inom området språkpolitik, språkplanering och språkvård. Därtill behandlas språkliga ideologier och attityder samt hur dessa påverkar språk- och utbildningspolitiska beslut i ett samhälle. Kursen tar upp det svenska klarspråksarbetet och olika aspekter av språkaktivism.
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarieövningar. Obligatoriska moment förekommer. Studenter deltar aktivt genom att läsa, presentera och kritiskt granska forskningsartiklar och avhandlingstexter inom området.
Examination
Kursen examineras genom muntliga och skriftliga uppgifter. Som betyg på kursen används något av uttrycken väl godkänd, godkänd och underkänd. För student som ej godkänts i ordinarie prov anordnas ett nytt provtillfälle inom rimlig tid efter det första. En student som underkänts i visst prov två gånger har efter hänvändelse till prefekten möjlighet att begära byte av examinator.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.