Avsikt, handling och språk - att förstå andra
Kursplan, Avancerad nivå, 5FT139
- Kod
- 5FT139
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Teoretisk filosofi A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 25 augusti 2021
- Ansvarig institution
- Filosofiska institutionen
Allmänt
Kursen är först och främst avsedd för studenter på avancerad nivå och för doktorander men även studenter på C-nivå kan läsa kursen. Ju högre studienivå studenten befinner sig på, desto högre är examinationskraven.
Behörighetskrav
Uppfyllda krav för kandidatexamen med huvudområde inom humaniora.
Mål
Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna:
- beskriva och analysera sambanden mellan tänkande, språkanvändning och handling enligt de filosofiska positioner som behandlas under kursen
- jämföra styrkor och svagheter i argumenten för dessa samband
- tillämpa de grundläggande idéerna i termer av eventuella samband mellan etik, politisk filosofi, estetik, kunskapsteori och språkfilosofi
- jämföra, kontrastera, värdera och ge exempel på styrkor och svagheter i de angreppssätt som studeras.
Innehåll
Vi kommer att läsa tre av nittonhundratalets mest kanoniska verk som behandlar tänkandets natur och dess roll i mänskliga förehavanden -- Elizabeth Anscombes Intention, Hannah Arendts The Human Condition samt Iris Murdochs The Sovereignty of the Good. Kursens teman inbegriper förhållandet mellan det privata och det publika, mellan individen och kollektivet, samt mellan det etiska och det politiska.
Undervisning
Föreläsningar och seminarier.
Examination
Två kortare inlämningsuppgifter (500-1000 ord) under kursens gång samt en längre uppsats vid slutet av kursen. En students aktiva och förtjänstfulla deltagande under föreläsningarna kan komma studenten tillgodo då studentens arbete för denna kurs examineras.
Studenter på avancerad nivå lämnar in en länge uppsats om 6000 ord, och doktorander en längre uppsats om 7500 ord. Doktorander förväntas lämna in mer teoretiskt avancerade uppsatser än studenter på avancerad nivå, och högre krav ställs på den vetenskapliga kvaliteten.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.