Människa, djur och miljö
Kursplan, Avancerad nivå, 5GN045
- Kod
- 5GN045
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Genusvetenskap A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Historisk-filosofiska fakultetsnämnden, 31 augusti 2021
- Ansvarig institution
- Centrum för genusvetenskap
Allmänt
Centrum för genusvetenskap ansvarar för kursen.
Behörighetskrav
Kandidatexamen
Mål
Efter genomförd kurs ska studenterna kunna:
- Självständigt identifiera och diskutera olika teoretiska konceptualiseringar av "det mänskliga", "djur" och "miljö".
- Använda ett tvärvetenskapligt och intersektionellt perspektiv på frågor om makt i konstruktionen och iscensättningen av kategorier som "människa" och "miljö".
- Diskutera relationen mellan mänskligt och icke-mänskligt i konstruktioner och erfarenheter av liv.
- Diskutera hur kritisk teori kan bidra till debatter kring frågor om "miljö".
- Aktivt delta i seminariediskussioner samt skriftligen och muntligen presentera argument på det självständiga och kritiska sätt som förväntas på avancerad nivå.
Innehåll
Från utgångspunkterna att "det sociala" alltid involverar det icke-mänskliga och att "det naturliga" alltid är socialt, behandlar denna kurs två inbördes relaterade utmaningar. Den första handlar om hur kön som konstruktion och performativitet interagerar med det icke-mänskliga; den andra handlar om hur feministiska studier och genusvetenskap kan bidra till kunskap om frågor rörande omvärld och miljö. Genom två överlappande kunskapsområden, genusvetenskap och djurstudier, berör kursmaterialet ämnen som kön, ras, funktionsförmåga och sexualitet från en mer-än-mänsklig teoretisk ståndpunkt och tillämpar dessa perspektiv i en rad kontexter, till exempel agrikultur, vetenskap, pandemier och miljöförändringar.
Undervisning
Undervisningen sker genom obligatoriska föreläsningar och/eller seminarier.
Examination
Alla seminarier är del av examinationen och innehåller skriftliga och muntliga uppgifter. Dessutom ska studenterna göra en skriftlig inlämningsuppgift på kursens tema. Alla skriftliga inlämningar kommer att genomgå en plagiatkontroll.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.