Introduktion till programvaruteknik

5 hp

Kursplan, Grundnivå, 2IS242

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
2IS242
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Programvaruteknik G1N, Teknik G1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 25 februari 2021
Ansvarig institution
Institutionen för informatik och media

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet och Matematik 3b/3c eller Matematik C (områdesbehörighet A4/4)

Mål

Vad gäller kunskap och förståelse ska studenten efter godkänd kurs kunna:

  • beskriva datorsystems arkitektur och funktion,
  • redogöra för digital representation av text, bild, ljud och dokument.

Vad gäller färdighet och förmåga ska studenten efter godkänd kurs kunna:

  • utföra vanliga aritmetiska och logiska operationer på binära, oktala och hexadecimala tal,
  • utveckla strukturerade problembeskrivningar och modellera algoritmer.

Vad gäller värderingsförmåga och förhållningssätt ska studenten efter godkänd kurs kunna:

  • relatera konceptuella modeller av algoritmer till deras implementationer.

Innehåll

Kursen behandlar översiktligt hur en dator fungerar som ett system av samverkande komponenter, samt ger inblick i mikroprocessorns funktion. Olika typer av programvara diskuteras och begreppen högnivåspråk, kompilering och maskinkod ingår för att illustrera kopplingen mellan programvara, programvaruutveckling och exekvering av maskinkod i mikroprocessorn.

Vidare behandlas hur text, bild, ljud och dokument representeras i datorns minne. Utgångspunkten är träning i det binära talsystemet, inklusive grundläggande aritmetiska och logiska operationer på binära tal. Även hexadecimala och oktala tal behandlas för att ge en mer generell förståelse för positionssystem. Vidare behandlas begreppet datatyp, samt olika datatyper och relaterade operatorer.

Med utgångspunkt i mikroprocessorns arbetssätt och representation av data behandlas olika metoder för att tolka och modellera algoritmer. Här ingår också en reflektion över förhållandet mellan konceptuell representation av algoritmer och relaterade implementationer i högnivåspråk.

Undervisning

Föreläsningar och laborationer.

Examination

Laborationer, skriftliga inlämningsuppgifter och skriftlig tentamen.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning eller beslut om undantag som fattats av institutionens arbetsgrupp för studieärenden.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin