Experimentell metodik för fysik I
Kursplan, Grundnivå, 1FA608
- Kod
- 1FA608
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Fysik G1N
- Betygsskala
- Med beröm godkänd (5), Icke utan beröm godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 4 mars 2021
- Ansvarig institution
- Institutionen för fysik och astronomi
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet och Fysik 2, Kemi 1, Matematik 4/Matematik E
Mål
Kursen skall förbereda för fortsatta laborativa studier i fysikämnen.
Efter godkänd kurs skall studenten kunna
- utforma och utföra fysikaliska experiment och simuleringar för att ge svar på en problemställning
- planera och utvärdera experiment utifrån uppskattade osäkerhetskällor och olika utformning av mätningar
- analysera mätningar med datorstöd
- dokumentera laborationer skriftligt i form av en loggbok och rapport
- diskutera etiska aspekter av att dokumentera experiment och mätningar enligt den vetenskapliga metoden
- muntligt presentera och argumentera för sina resultat
Innehåll
Grunderna i mätteknik, databehandling och analys, mätosäkerheter, fortplantning av mätosäkerheter, medelvärde, standardavvikelse, histogram och normalfördelning, konfidensnivå och intervall, minsta kvadratanpassning, kurvanpassning och implementering i Python. Vetenskaplig metod, loggbokshantering, presentationsteknik och rapportskriving. Introduktion till etiska begrepp. Laborationer i mätvärdesbehandling och projekt inom mekanik med utformning av experiment från design till rapportering.
Undervisning
Kursens inriktning och innehåll är huvudsakligen laborativt med praktiska övningar. Självstudier med omvänt klassrum (flipped classroom) och laborationer. Föreläsningar om specifika delar av kursen.
På kursen förekommer ämnesintegrerad kommunikationsträning med återkoppling och självvärdering.
Examination
Hemuppgifter (1 hp). Rapportering i loggbok samt skriftlig rapport och muntlig presentation av projekt (2 hp). Muntlig tentamen (2 hp).
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.