Landskapsarkeologi: Att tolka historiska landskap
Kursplan, Grundnivå, 5AR026
- Kod
- 5AR026
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Arkeologi G2F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 17 maj 2021
- Ansvarig institution
- Institutionen för arkeologi och antik historia
Behörighetskrav
Arkeologi A och arkeologi B
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- redogöra för hur landskapet nyttjades av människan under skilda perioder av förhistorien och tiden fram till de stora skiftena.
- redogöra för och använda olika typer av källor som används i en arkeologisk landskapsanalys.
- analysera och tolka innehållet i dessa källor i en praktiskt genomförd arkeologisk landskapsanalys av ett landskapsavsnitt
- sammanställa resultaten med hjälp av GIS, och presentera resultaten i en skriftlig rapport.
Innehåll
Kursen ger kunskap om de vanligaste källorna och metoderna som står till buds för att läsa och tolka kulturlandskapets historiska innehåll och utveckling. Kursen tar upp hur man via arkiv, samlingar, databaser och tidigare forskning tillsammans med fältbesök kan samla in grunddata om ett områdes historiska innehåll. I en projektrapport baserad på de olika källorna, analyseras och tolkas landskapets historiska utveckling och hur människan utnyttjat landskapet över tid, där GIS och egenproducerade kartor är en central del.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, övningar och praktiskt självständigt arbete under handledning i arkiv och i fält. Undervisning på engelska kan förekomma.
Examination
Examination sker löpande genom; seminarier, mindre enskild skrivuppgift och aktivt deltagande i fältarbetet samt rapportskrivning. För kursen används betygen underkänd (U) och godkänd (G). Examination på engelska kan förekomma.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Litteraturlista
Litteraturlista saknas.