Speldesign 5 - teori och metod

7,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 5SD069

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
5SD069
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Speldesign G2F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 26 maj 2021
Ansvarig institution
Institutionen för speldesign

Allmänt

Kursen ingår i Kandidatprogram i speldesign och grafik, 180 hp, Kandidatprogram i speldesign och programmering, 180 hp, Kandidatprogram i speldesign och projektledning, 180 hp samt Kandidatprogram i speldesign, 180 hp.

Behörighetskrav

60 hp speldesign med successiv fördjupning

Mål

Efter avklarad kurs ska studenterna kunna:

  • Formulera en för akademiskt arbete adekvat forskningsfråga som också kan besvaras inom en given tidsram.
  • Identifiera relevanta ämnen som kan relateras till pågående forskning.
  • Presentera sin forskning för allmänheten på ett begripligt och pedagogiskt sätt.
  • Diskutera och kritiskt förhålla sig till teorier och metoder.
  • Diskutera etiska frågeställningar på ett reflekterande sätt.
  • Samla in och analysera relevanta data.
  • Presentera en realistisk plan för att göra ett bidrag till spelforskningen.

Innehåll

Under kursens gång lär sig studenterna att identifiera relevanta forskningsämnen inom spelforskning, att söka i akademisk litteratur och att arbeta med akademiska teorier. Kursen introducerar studenterna till vetenskapsfilosofi och grundläggande epistemologiska frågor. Kursen redogör också för olika former av datainsamling inklusive kvalitativ och kvantitativ dataanalys, både från ett praktiskt perspektiv och i relation till sådana forskningsfrågor som kan besvaras med dessa data. Kursen behandlar även forskningsetiska frågor och fördjupar studenternas kunskaper i akademiskt skrivande.

Undervisning

Undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier, workshops och grupparbeten. Seminarier, grupparbeten och moment med feedback till andra studenter är obligatoriska.

Examination

Studenterna examineras genom tre seminarier där varje seminarium utvärderar en iteration av studenternas arbete med en synopsis för ett examensarbete: ett första seminarium där studenterna presenterar ett teoretiskt ramverk för en studie som syftar till att lösa ett vetenskapligt problem, ett andra seminarium där studenterna lägger fram en synopsis (innehållande forskningsfråga, teoretiskt ramverk, metod och hur man ska komma åt de relevanta data som behövs) och ett tredje seminarium där studenterna presenterar sin slutgiltiga synopsis. 

Underlag för betygsättning är studenternas prestationer under seminarieserien. Modul 1 och 2 ger 1 hp vardera och modul 3 ger 5,5 hp. Slutbetyget avgörs av betyget på det sista seminariet.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Uppsala universitet accepterar inte fusk och plagiat. Studenter som misstänks vara inblandade i någon form av fusk och/eller plagiat anmäls till rektor. De disciplinära åtgärderna är varning eller avstängning från studier under en begränsad tid.

Övriga föreskrifter

Kurser överlappar/ersätter kursen Teori och metod inom speldesign (5SD057)

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin