Produktutveckling för spel
Kursplan, Grundnivå, 5SD952
- Kod
- 5SD952
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Industriell teknik G1F
- Betygsskala
- Väl godkänd (VG), Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 3 november 2021
- Ansvarig institution
- Institutionen för speldesign
Allmänt
Kursen ingår i Kandidatprogram i speldesign och projektledning, 180 hp.
Behörighetskrav
Projektledning med agila metoder, 7,5 hp
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- Beskriva och tillämpa vanligt förekommande verktyg i innovationsprocessen, i termer av spelrelaterade produkter.
- Föreslå, motivera och tillämpa metoder för insamlandet av produktrelaterade kundkrav och kundönskemål.
- Beskriva relevansen av tjänster i relation till produktutveckling.
- Beskriva olika metoder för insamlandet av resurser och finansiering för att genomföra en projektidé eller starta ett företag.
- Genomföra grundläggande ekonomiska kalkyler i syfte att optimera produktionen.
Innehåll
- Produktutvecklingsprocessen, produktplanering, kundkrav, produktspecifikationer, konceptutveckling, val av koncept, innovationsprocesser och innovationsutveckling med fokus på utveckling av spel samt spelifierade ("gamified") varor och tjänster.
- Verktyg i produkt- och innovationsprocessen såsom kundcentrerad produktutveckling (QFD) och skillnaden mellan tekniska och psykologiska lösningar.
- Insamling av kundönskemål genom t.ex. kundenkäter och intervjuer.
- Produktkalkyler och produktionsekonomi samt introduktion till produktionsmetodologi.
- En genomförbarhetsstudie för bedömning av en produkt- eller service-idé. Skillnader och likheter i produkt- och innovationsutvecklingsarbetet i små och stora spelföretag.
Undervisning
Undervisningen sker i form av seminarier, workshops, föreläsningar och handledning av projekt, individuellt och i grupp.
Examination
Examination sker genom aktivt deltagande i seminarier, workshops och genom skriftliga uppgifter och prov.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t ex vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Uppsala universitet har en strikt inställning till fusk och plagiat och disciplinära åtgärder kommer att vidtas mot studenter som misstänks för inblandning i någon form av fusk/plagiat. De disciplinära åtgärderna sker i form av en varning och avstängning under en begränsad period.