Islamisk teologi och filosofi
Kursplan, Grundnivå, 5RG607
- Kod
- 5RG607
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Religionsvetenskap G1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Studierektor, 22 februari 2022
- Ansvarig institution
- Teologiska institutionen
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Mål
Den övergripande målsättningen är att studenten ska tillägna sig grundläggande kunskaper om islams olika kunskapsgrenar, dess utveckling över tid och i olika socio-kulturella sammanhang. Studenten ska utveckla ett kritiskt förhållningssätt till olika framställningar av islam och förvärva grundläggande färdigheter för att kunna sätta islams urkunder i deras historiska sammanhang. Studenten ska också utveckla en god insyn i hur olika tolkningstraditioner, teologiska inriktningar och kunskapssystematiseringar förändrats över tid.
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- kritiskt redovisa islams historiska utveckling och samspelet mellan socio-politiska förhållanden och utvecklingen av senare tillkommen tolkningsmångfald,
- förklara grundläggande islamiska begrepp,
- redogöra för skillnaden mellan och betydelsen av Koranen och haditherna i förhållande till utvecklingen av kunskapsdiscipliner i olika muslimska majoritetskontexter,
- uppvisa grundläggande kännedom om islamisk teologi och dess principer inom sunni- och shiamuslimska tolkningstraditioner,
- redogöra för viktiga spänningar mellan islamisk tro och vetande, teologi och filosofi,
- klarlägga olika uttryck av islamisk tro och praktiker i olika tidsepoker och historiska sammanhang.
Innehåll
Vad är islam? Vad är Koranen och haditherna? Hur definieras monoteismen i islamisk teologi? Vilka spänningar hittar vi mellan tro och vetande, teologi och filosofi? Dessa och liknande frågor utgör utgångspunkten för kursen som syftar till att ge en bred introduktion till islams i särklass viktigaste ämnesområden: historia, koran- och hadithvetenskap samt islamisk teologi. För att förstå och kritisk granska islams historiska och samtida roll erbjuds en översiktlig orientering som belyser olika förklaringar till hur den tidiga muslimska kunskapssystematiseringen växte till en rad olika tolkningstraditioner. Dessa traditioner utvecklades i olika historiska och samtida socio-politiska sammanhang och fortsätter på olika sätt prägla den samtida tolkningsmångfalden inom islam. Kursen består av fyra delkurser.
Undervisning
Undervisning ges i form av föreläsningar och seminarier. Deltagande i seminarierna är obligatoriskt. Viss undervisning på engelska kan förekomma.
Examination
Varje delkurs examineras genom PM-seminarier inklusive PM-uppgift (2,5 hp) och hemskrivning (5 hp).
Seminarier betygssätts med U-G. Samtliga övriga examinatoriska moment betygssätts med U-G-VG.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.
Övriga föreskrifter
Om kursen upphör eller genomgår större förändringar ges tre examinationstillfällen enligt denna kursplan under tre terminer. Om särskilda skäl föreligger, kan sådan examination ske även senare. Notera att angivna undervisningsformer kan komma att ändras till självstudier om studentantalet är mycket litet. Kursen får inte medtas i en examen tillsammans med kursen Introduktion till islams historia (5RT198).
Övergångsbestämmelser
Om kursen upphör eller genomgår större förändringar ges tre examinationstillfällen enligt denna kursplan under tre terminer. Om särskilda skäl föreligger, kan sådan examination ske även senare.