Programmering med C/C++ 2 - algoritmer, datastrukturer och designmönster
Kursplan, Grundnivå, 5SD803
- Kod
- 5SD803
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Datavetenskap G1N
- Betygsskala
- Väl godkänd (VG), Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 31 mars 2021
- Ansvarig institution
- Institutionen för speldesign
Allmänt
Kursen ingår i Kandidatprogram i speldesign och programmering, 180 hp.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet och Matematik 3c/Matematik D
Mål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- förklara tidskomplexitet (Big O),
- analysera prestandan i algoritmer och datastrukturer,
- använda och implementera grundläggande algoritmer och datastrukturer,
- förstå konsekvenserna vid val av algoritmer och datastrukturer, samt
- känna till vanligt förekommande designmönster vid programkonstruktion.
Innehåll
Kursen behandlar grunderna inom och implementation av datastrukturer som listor, stack, kö, hashtabeller och träd samt sorterings- och sökalgoritmer. Kursen tar även upp vanligt förekommande designmönster, till exempel, flugvikt, observatör, tillstånd, abstrakt fabrik eller besökare.
Undervisning
Undervisningsformerna är föreläsningar samt lärarledda övningar och laborationer med obligatoriska inlämningsuppgifter.
Examination
Examination sker genom löpande inlämningsuppgifter.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Uppsala universitet accepterar inte fusk och plagiat. Studenter som misstänks vara inblandade i någon form av fusk och/eller plagiat anmäls till rektor. De disciplinära åtgärderna är varning eller avstängning från studier under en begränsad tid.
OBS. Endast avslutad kurs kan ingå i examen.