Franska i klassrummet: interkulturella perspektiv på den fransktalande världen
Kursplan, Grundnivå, 9LF064
- Kod
- 9LF064
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik GXX
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 21 oktober 2021
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen är en fristående kurs. Den vänder sig till verksamma lärare i franska i grundskolan, gymnasieskolan och vuxenutbildningen samt till lärarstuderande med franska som inriktning.
Behörighetskrav
Minst 30 hp franska.
Mål
Enligt Skolverkets kurs- och ämnesplaner för moderna språk innebär undervisning i ämnet att eleverna ska lära sig att "reflektera över livsvillkor, samhällsfrågor och kulturella företeelser i olika sammanhang och delar av världen där språket används". Delkursens övergripande mål är att studenten utvecklar sin kunskap om aktuella kultur- och samhällsfrågor i den fransktalande världen samt sin förmåga att integrera ett interkulturellt perspektiv som didaktiskt verktyg.
Efter genomgången delkurs förväntas studenten kunna:
- redogöra för och reflektera över teorier och metoder för integrering av ett interkulturellt perspektiv i språkundervisningen,
- redogöra för innebörden av begreppen kultur och interkulturalitet i pedagogiska och didaktiska sammanhang,
- beskriva och analysera nutida samhällsfrågor i olika delar av den fransktalande världen,
- diskutera aktuella ämnen i olika delar av den franskspråkiga världen och i relation till franskundervisningen samt
- i utveckling av ett självständigt didaktiskt projekt, använda multimodala arbetssätt för integrering av kultur och samhällsfrågor i undervisningen med ett interkulturellt perspektiv.
Innehåll
- Aktuella kultur- och samhällsfrågor i den fransktalande världen och deras plats i undervisningen
- Interkulturellt perspektiv som didaktiskt verktyg och metod
- Fördjupning i kulturbegreppet och i de konkreta och praktiska konsekvenserna av ett interkulturellt perpektiv i franskundervisningen
- Den franskspråkiga världens samhällsutveckling under de senaste åren
- Specialisering i ett geografiskt eller socio-kulturellt område
- Tillämpning av didaktiska och ämnespecifika kunskaper genom att utveckla och presentera egna multimodala upplägg för undervisningen
Undervisning
Undervisningen bedrivs på distans i form av föreläsningar och seminarier med obligatorisk närvaro där den studerande förväntas delta aktivt. Undervisnings- och examinationsspråk är franska.
Examination
Kursen examineras skriftligt och muntligt, exempelvis genom skriftlig tentamen och muntlig redovisning. Om examinator finner särskilda skäl får den göra undantag från det angivna examinationssättet.