Franska i klassrummet: interkulturella perspektiv på den fransktalande världen

7,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 9LF064

Kod
9LF064
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Didaktik GXX
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 21 oktober 2021
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen är en fristående kurs. Den vänder sig till verksamma lärare i franska i grundskolan, gymnasieskolan och vuxenutbildningen samt till lärarstuderande med franska som inriktning.

Behörighetskrav

Minst 30 hp franska.

Mål

Enligt Skolverkets kurs- och ämnesplaner för moderna språk innebär undervisning i ämnet att eleverna ska lära sig att "reflektera över livsvillkor, samhällsfrågor och kulturella företeelser i olika sammanhang och delar av världen där språket används". Delkursens övergripande mål är att studenten utvecklar sin kunskap om aktuella kultur- och samhällsfrågor i den fransktalande världen samt sin förmåga att integrera ett interkulturellt perspektiv som didaktiskt verktyg.

Efter genomgången delkurs förväntas studenten kunna:

  • redogöra för och reflektera över teorier och metoder för integrering av ett interkulturellt perspektiv i språkundervisningen,
  • redogöra för innebörden av begreppen kultur och interkulturalitet i pedagogiska och didaktiska sammanhang,
  • beskriva och analysera nutida samhällsfrågor i olika delar av den fransktalande världen,
  • diskutera aktuella ämnen i olika delar av den franskspråkiga världen och i relation till franskundervisningen samt
  • i utveckling av ett självständigt didaktiskt projekt, använda multimodala arbetssätt för integrering av kultur och samhällsfrågor i undervisningen med ett interkulturellt perspektiv.

Innehåll

  • Aktuella kultur- och samhällsfrågor i den fransktalande världen och deras plats i undervisningen
  • Interkulturellt perspektiv som didaktiskt verktyg och metod
  • Fördjupning i kulturbegreppet och i de konkreta och praktiska konsekvenserna av ett interkulturellt perpektiv i franskundervisningen
  • Den franskspråkiga världens samhällsutveckling under de senaste åren
  • Specialisering i ett geografiskt eller socio-kulturellt område
  • Tillämpning av didaktiska och ämnespecifika kunskaper genom att utveckla och presentera egna multimodala upplägg för undervisningen

Undervisning

Undervisningen bedrivs på distans i form av föreläsningar och seminarier med obligatorisk närvaro där den studerande förväntas delta aktivt. Undervisnings- och examinationsspråk är franska.

Examination

Kursen examineras skriftligt och muntligt, exempelvis genom skriftlig tentamen och muntlig redovisning. Om examinator finner särskilda skäl får den göra undantag från det angivna examinationssättet.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin