Från byteshandel till bitcoin: Monetära system för en hållbar framtid

7,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 2EH302

Kod
2EH302
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Ekonomisk historia G2F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 25 oktober 2021
Ansvarig institution
Ekonomisk-historiska institutionen

Behörighetskrav

60 hp inom samhällsvetenskapliga ämnen

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten:

  • kunna redogöra för hur monetära system fungerar samt uppstår både historiskt samt i nutid.
  • visa en grundläggande förståelse för hur olika teknologiska lösningar kan ge olika former av monetära system, samt historiska paralleller till dessa. 
  • kunna beskriva och analysera monetära systems roll på lokal, nationell respektive internationell nivå både historiskt samt i nutid, hur dessa förhåller sig till lokala valutor, komplementära pengar, imaginära pengar, digitala pengar samt olika typer av kryptovalutor.
  • kunna undersöka och kritiskt redogöra för olika monetära teorier och hur de förhåller sig till empirisk kunskap om monetära system. 
  • kunna analysera hur det monetära systemet kan bidra till, eller hindra, övergången till en hållbar ekonomi.

Innehåll

Kursen introducerar ämnet monetära system både i praktik och teori. Den fokuserar på hur dagens internationella monetära system har vuxit fram historiskt samt framför allt hur dagens monetära system kan förhindra eller bidra till en hållbar ekonomi. Fyra teman behandlas särskilt: 1) Hur förklaras pengar och monetära system teoretiskt samt hur förhåller det sig till empirisk kunskap inom området. 2) Hur skapas pengar, vem kan skapa pengar, vad ger pengar värde och gör dem möjliga att använda till transaktioner (betalningar) - både historiskt och i dag. 3) Vad innebär olika typer av pengar såsom lokala valutor, nationella valutor, internationella valutor, digitala valutor, kryptovalutor, 'fair coins', 'stable coins', komplementära valutor (etc.) - och hur förhåller de sig till varandra. 4) Varför har vi centralbanker, hur bidrar de till en hållbar ekonomi samt vad kan effekterna av en ökad användning av digitala valutor, kryptovalutor samt "Central Bank Digital Currencies" (CBDCs:) bli.

Undervisning

Undervisningen består av case, föreläsningar och seminarier. Kursen ges på engelska.

Examination

Studenterna examineras genom fullgörande av skriftliga uppgifter samt genom aktivt deltagande på seminarier.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin