Fysikundervisning i praktiken
Kursplan, Grundnivå, 1FA516
- Kod
- 1FA516
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Fysik G2F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 1 februari 2022
- Ansvarig institution
- Institutionen för fysik och astronomi
Behörighetskrav
60 hp varav 40 hp fysik.
Mål
Efter godkänd kurs skall studenten kunna:
- förklara och kritiskt reflektera över fysikdidaktiska forskningsresultat
- beskriva relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för läraryrket
- visa ett kritiskt och konstruktivt förhallningssätt till användning av digitala verktyg i undervisningen
- förklara och diskutera hur fysiken som vetenskapligt område förhåller sig till upplevelsen att lära sig fysik
- förklara och diskutera omfattningen av inlärningssvårigheter inom fundamental fysik
- förklara och diskutera hur lärare kan använda forskningsbaserad kunskap för att förbättra möjligheterna till lärande inom fysik
- förklara och diskutera vilken betydelse genus har för hur lärande inom fysik upplevs
Innehåll
Aktuell fysikdidaktisk forskning, jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv i fysikundervisning, didaktiska teorier om fysikundervisning och lärande, digitala hjälpmedel i fysikundervisningen.
Därutöver utforskar kursen konsekvenser av olika undervisningsformer i fysik genom diskussioner rörande varför fysik uppfattas som svårt, fysiken som vetenskapligt område, epistemologiska perspektiv på fysikundervisning, exempel på forskning om studenters förståelse av fundamental fysik, exempel på integrering av ett genusperspektiv i fysikundervisning.
Undervisning
Undervisningen sker på engelska och ges i seminarieform. De studerande tilldelas inläsningsmaterial före varje seminarium och de förväntas utnyttja detta till förberedelser för att kunna deltaga aktivt i seminariet.
Examination
Examinationen består av två delar, dels en fortlöpande utvärdering baserad på studentens aktivitet under seminarierna samt på skriftliga essäer, dels ett skriftlig projekt i slutet av kursen.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.