Tre synsätt på kosmologi - fysik, filosofi och religion
Kursplan, Grundnivå, 1FA229
- Kod
- 1FA229
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Fysik G1N, Religionsvetenskap G1N, Teoretisk filosofi G1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 1 februari 2022
- Ansvarig institution
- Institutionen för fysik och astronomi
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- översiktligt redogöra för den kosmologiska standardmodellen, observationellt stöd och nuvarande begränsningar i empirisk kunskap
- använda grundläggande begrepp från vetenskapsfilosofi, kosmologins filosofi, kunskapsteori och metafysik
- redogöra för grundläggande tankar om universums karaktär och ursprung inom utvalda religioner
- identifiera, analysera och diskutera centrala problem inom kosmologi på ett tvärvetenskapligt sätt
- kommunicera egna synsätt kring relationen mellan fysik, filosofi och religion inom kosmologi, med disciplinär medvetenhet
- samarbeta tvärvetenskapligt inom fysik, filosofi och religionsvetenskap
Innehåll
En översiktlig introduktion till disciplinära metoder som används inom fysik, filosofi och religionsvetenskap i kosmologi, samt hur dessa knyter an till olika världsåskådningar. Begrepp och aspekter som berör universums grundläggande egenskaper. Ursprung och öde: orsaker, skapelse, begynnelse, slutgiltig framtid, evighet. Struktur: lagar, rum och tid, beståndsdelar, storskalig struktur och utveckling, oändlighet. Obestämbarhet och observationsurvalseffekter: slump, nödvändighet, finjustering av fysikaliska konstanter, multiversum, utvärdering av teorier.
Undervisning
Föreläsningar, seminarier, laborationer, problemlösningsseminarier och grupparbete, anpassat efter olika disciplinära traditioner.
Examination
Skriftliga uppgifter (3 hp), tentamen (4 hp), och aktivt deltagande vid seminarier (3 hp).
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.