Kritiska perspektiv på hållbar utveckling i Sverige
Kursplan, Grundnivå, 1MV072
- Kod
- 1MV072
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Hållbar utveckling G1N
- Betygsskala
- Med beröm godkänd (5), Icke utan beröm godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 10 februari 2022
- Ansvarig institution
- Institutionen för geovetenskaper
Behörighetskrav
60 hp
Mål
Efter godkänd kurs skall studenten kunna:
- redogöra för olika aktörers perspektiv på hållbar utveckling i Sverige samt kritiskt granska deras olika definitioner av och indikatorer på hållbar utveckling;
- redogöra för och kritiskt granska den svenska hållbarhetsdiskursens uppkomst och utveckling samt motstridiga uppfattningar av Sverige som ett föregångsland inom hållbarhetsområdet;
- redogöra för vad som karaktäriserar svenskt arbete och svenska initiativ för hållbar utveckling på lokal, regional och internationell nivå;
- kritiskt värdera svenska aktörers visioner och lösningar som syftar till en hållbar framtid, samt deras olika strategier för att uppnå ett hållbart samhälle i en global kontext.
Innehåll
Kursen har som utgångspunkt att analysera och utvärdera olika dimensioner av och perspektiv på hållbar utveckling i Sverige. Utifrån denna ansats belyser kursen dels praktiskt arbete för hållbar utveckling och dels den samhälleliga/vetenskapliga debatten kring ämnet. För att fördjupa förståelsen för den komplexa hållbarhetsproblematiken ger kursen en historisk beskrivning av hur hållbar utveckling genom tid och rum har hanterats och tolkats i olika svenska sammanhang och av olika svenska aktörer. På det övergripande planet vill kursen uppmuntra till kritisk diskussion och reflektion kring svenska aktörers visioner om en hållbar framtid samt deras olika strategier för att uppnå ett hållbart samhälle.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och workshops. Föreläsningarna ges av gästföreläsare från olika akademiska discipliner och andra relevanta samhällssektorer. Stort utrymme ges till aktivt studentdeltagande och kritisk reflektion. Deltagande vid seminarier och workshops är obligatoriskt. Icke-obligatoriska studiebesök eller motsvarande kan förekomma.
Examination
Studenten examineras genom skriftliga förberedelser inför (2 hp) och aktivt deltagande vid seminarier och workshops (1,5 hp), samt genom skriftlig redovisning (3,5 hp) och muntlig framställning (0,5 hp) av ett fördjupningsarbete.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.
Övriga föreskrifter
Omexamination av aktivt deltagande sker i första hand genom omseminarium. Om student efter erbjudet omseminarium inte uppnått godkänt på de moment som kräver aktivt deltagande kan examinator även här besluta om en alternativ examinationsform.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2023
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2022, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2022, version 1
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2021
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2020
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2019
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2018