Genus, sexualiteter och kroppar
Kursplan, Grundnivå, 5GN037
- Kod
- 5GN037
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Genusvetenskap G1N
- Betygsskala
- Väl godkänd (VG), Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Historisk-filosofiska fakultetsnämnden, 13 januari 2022
- Ansvarig institution
- Centrum för genusvetenskap
Allmänt
Kursen ges som fristående kurs på grundnivå. Kursansvarig är Centrum för genusvetenskap.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet och Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- redogöra för och diskutera grundläggande begrepp, teorier och frågeställningar inom forskningsområdet sexualiteter och kroppsligheter
- tillämpa och problematisera grundläggande genusvetenskapliga begrepp och teorier om sexualiteter och kroppsligheter
- göra analyser av genusvetenskapliga frågeställningar och empiriska material
- skriftligen och muntligen kommunicera grundläggande kunskaper till andra
- tillämpa enkel referenshantering
Innehåll
Kursen ger en introduktion till grundläggande begrepp, teorier och frågeställningar inom forskningsområdet sexualitet och kroppslighet. Under kursen belyses och diskuteras olika aspekter av sexualiteter och kroppslighet med fokus på kön/genus, makt och politik ur ett historiskt och samtida perspektiv.
Kursens kan inte ingå i samma examen som Genusvetenskap A, delkurs 3: Sexualiteter och kroppar (7,5 hp) då innehållet är motsvarande.
Undervisning
Undervisningen sker genom föreläsningar och seminarier. Vissa icke-lärarledda gruppuppgifter kan förekomma. Seminarierna är obligatoriska och examinerande. Frånvaro från enstaka seminarium (1-2) kan i undantagsfall kompenseras genom särskild ersättningsuppgift, som meddelas av läraren och genomförs enligt instruktion och inom given tidsram.
Examination
Kursen examineras löpande genom inlämningsuppgifter och genom deltagande på obligatoriska seminarier. Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd. Betygskriterier delas ut vid kursstart.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.