Innovationsspel - tillämpning av speldesign inom klimatanpassningar

5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 1GV218

Kod
1GV218
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Hållbar utveckling A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
Fastställd av
Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 16 februari 2023
Ansvarig institution
Institutionen för geovetenskaper

Behörighetskrav

150 hp. Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)

Mål

Kursen syftar till att ge kunskap om hur innovativa processer i tvärvetenskapliga grupper kan användas för att lösa efterfrågebaserade problem inom klimatanpassningar. Fokus ligger på tillämpning av spel - en berättarteknik utanför nöjesområdet - för att söka lösningar kring anpassning till klimatförändringar och främja positiva förändringar i självhantering, lärande och beteende, till exempel genom träning, tävling och utbildning.

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • tillämpa principer för en innovationsprocess för att identifiera, formulera och lösa problem
  • förklara och praktisera en modell för skapande av idéer och utveckling av lösningar utifrån målgruppens behov och värderingar
  • utveckla effektiva och kreativa team baserat på förståelsen för hur teamsammansättning, ledarskap, kommunikation och självkännedom påverkar gruppdynamiken
  • värdera och formulera hur spel kan tillämpas i anpassning till och begränsning av klimatförändringar, för att förbättra lärande, ändra beteende och för att utveckla motståndskraften som ett verktyg för att upprätthålla livskvaliteten
  • tolka, kritiskt värdera och kommunicera vetenskaplig forskning och annan information som är relevant för kursens ämne muntligt och skriftligt

Innehåll

Med utgångspunkt från nuvarande och framtida utmaningar för klimatet på jorden, kommer denna kurs att diskutera innovativa processer för att mildra och anpassa sig till klimatförändringar, förbättra klimatrelaterat beteende och upprätthålla livskvalitet under klimatförändringshot. Kursen kommer att introducera metoder och terminologi för innovation och entreprenörskap och hur innovativt tänkande kan tillämpas för att förstå ett problem, generera en idé, skissera ett mål och hitta en kreativ lösning av värde för slutanvändaren.

Förutsättningarna (t.ex. att förstå gruppdynamik, ledarskap och beslutsfattande) för att driva projekt och arbeta i multidisciplinära team kommer att baseras på självreflektion och identifiering av kompetenser och färdigheter. Workshops som använder agila projektmodeller kommer att övas på efterfrågebaserade utmaningar från sociala, ekonomiska och ekologiska områden som påverkas av klimatförändringar. Kursen kommer att integrera grunderna i speldesign med praktisk tillämpning av spel och simuleringar som verktyg för att möta de tilldelade utmaningarna. Speldesign kommer också att användas som ett pedagogiskt verktyg för att förstärka lärandets fyra pelare: kritiskt tänkande, kommunikation, samarbete och kreativitet. Psykologisk kunskap om beteende och attitydförändringar kommer också att diskuteras. I slutet av kursen kommer studenterna gruppvis att presentera och försvara sina idéer och/eller lösningar för inbjudna innovatörer, forskare och närstående samhällsaktörer.

Undervisning

Undervisningen är mycket studentcentrerad med fokus på seminarier, gruppövningar och inlämningsuppgifter. Instruktörerna kommer att bestå av akademiska lärare, speldesigners och inbjudna talare samt representanter från klimatinnovationsområdet.

Examination

Skriftliga inlämningsuppgifter (2 hp), aktiv medverkan och presentation i seminarier och gruppövningar (3 hp).

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin