Spårbunden elektrisk trafik: tåg och spårvagnar
Kursplan, Avancerad nivå, 1EL208
- Kod
- 1EL208
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Elektroteknik A1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 28 februari 2023
- Ansvarig institution
- Institutionen för elektroteknik
Behörighetskrav
120 hp inom teknik/naturvetenskap inklusive 60 hp elektroteknik. Därutöver 10 hp elektroteknik på avancerad nivå inklusive Kraftelektronik II. En av kurserna Roterande elektriska maskiner och Elektrisk motordesign ska vara genomgången. Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- beskriva huvudkomponenterna och deras funktion i ett elektriskt järnvägssystem, inklusive spåret, rullande materiel, utrustning ombord, strömavtagare och rälsåterledning,
- göra kvantitativa bedömningar för begränsningarna när det gäller hastighet, lutning, spårradier, m.m. för tåg, tunnelbanor och spårvagnar med hänsyn till dynamiska modeller,
- beräkna acceleration, bromskraft, energiförbrukning och förluster för tåg och spårvagnar,
- redogöra för järnvägssäkerhetsystem och dess signalsystem,
- elförsörjning av elektriska järnvägar: komponenter från elkraftssystem till fordon,
- redogöra för olika elektriska driftsystem och deras komponenter, samt analysera vilka spänningsnivåer och frekvens används i olika tåg, tunnelbanor och spårvagnar.
Innehåll
Komponenter i en elektrisk järnväg, både infrastruktur och fordon. Spårfordons dynamik och krafter mellan hjul och bana. Effektbehov. Drag- och bromskraft. Elförsörjning av järnvägar: komponenter från elkraftsystem till fordon. Säkerhet och introduktion till signalsystem.
Undervisning
Föreläsningar, seminarier, handledning av projekt.
Examination
Skriftlig tentamen. Muntlig redovisning av projekt.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.