Spanska som modersmål i skolan: Skönlitteratur och audiovisuella medier

7,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 9LF082

Kod
9LF082
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Didaktik G1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 17 november 2022
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen vänder sig till modersmålslärare i spanska i grundskolan och gymnasieskolan samt till lärarstuderande med spanska som modersmål som inriktning. Kursen ingår i en serie om fyra kurser à 7,5 hp som tar upp kunskaper och färdigheter som fordras för att arbeta som modersmålslärare i spanska i grundskolan och gymnasieskolan.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet och spanska som modersmål, vilket kan styrkas med betyg i Modersmål 2, Hemspråk kurs B (eller motsvarande) eller gymnasiebetyg med godkänt betyg i modersmålet från hemlandet alternativt arbetsintyg där det framgår anställning som modersmålslärare i spanska.

Mål

Kursens övergripande syfte är att studenten utvecklar kunskaper om spanskspråkiga texter, skönlitteratur och audiovisuella medier i relation till modersmålsundervisningen i spanska. Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna:

  • redogöra för och diskutera begreppet textuell kompetens och dess betydelse för språkutveckling,
  • redogöra för centrala begrepp inom litteratur- och filmvetenskap,
  • självständigt välja skönlitterära texter och audiovisuella material som lämpar sig för modersmålsundervisningen för barn och unga,
  • analysera skönlitterära texter och film med hjälp av grundläggande litteratur- och filmvetenskapliga begrepp,
  • planera och utvärdera ett arbetsområde i den egna undervisningen med utgångspunkt i skolans styrdokument och centrala begrepp inom litteratur och filmvetenskap

Innehåll

  • Textuell kompetens och språkutveckling
  • Grundläggande litteratur- och filmvetenskaplig teori
  • Aktuella spanskspråkiga skönlitterära texter och audiovisuella material för undervisning
  • Analys av spanskspråkiga litterära texter och filmer
  • Planering, genomförande och utvärdering av modersmålsundervisning i spanska
  • Akademiskt skrivande på spanska

Undervisning

Kursen ges på distans och all kommunikation är nätbaserad.

Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier. Seminarier är obligatoriska och förutsätter aktivt deltagande.

Undervisningsspråket är spanska.

Examination

Kursen examineras skriftligt och muntligt. Examinationsspråket är spanska.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Övriga föreskrifter

Det rekommenderas förkunskaper motsvarande kursen (kurskod) Spanska som modersmål i skolan: Kulturell variation i den spanskspråkiga världen.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin