Fördjupningskurs i religionsvetenskap

30 hp

Kursplan, Grundnivå, 5RG060

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
5RG060
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Religionsvetenskap G2E
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Teologiska fakultetsnämnden, 8 november 2022
Ansvarig institution
Teologiska institutionen

Allmänt

Kursen kan ingå i:

  • Religionsvetarprogrammet, 180 hp
  • Teologprogrammet, 180 hp
  • Kandidatprogram i religionsvetenskap, 180 hp

Behörighetskrav

Fortsättningskurs i religionsvetenskap eller B-kurs inom något religionsvetenskapligt huvudområde

Mål

Efter genomförd kurs ska studenten ha tillägnat sig fördjupade kunskaper inom det teologiska och religionsvetenskapliga fältet, ha förvärvat förmågan att självständigt urskilja, formulera och diskutera religionsvetenskapliga och teologiska problem inom vald inriktning, samt ha utvecklat sin förmåga att kommunicera egna vetenskapliga resultat i en uppsats.

Allmänna färdighetstränande mål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • självständigt identifiera, formulera och undersöka religionsvetenskapliga och teologiska frågeställningar inom givna tidsramar;
  • tillämpa ett kritiskt och självständigt förhållningssätt till valt material;
  • uppvisa en metodisk och teoretisk medvetenhet;
  • söka, samla, värdera och kritiskt tolka information och företeelser;
  • reflektera över forskningsetiska aspekter av vetenskapligt arbete;
  • skriftligt strukturera, presentera och muntligt redogöra för undersökningsresultat på ett tydligt sätt;
  • uppvisa värderingsförmåga i relation till relevanta samhälleliga och etiska aspekter, samt göra kulturella och historiska kontextualiseringar.

Innehåll

Kursen består av tre delkurser. Den första delkursen syftar till att ge studenten en introduktion i teoretiska och metodologiska frågor som en förberedelse inför arbetet med att författa en vetenskaplig uppsats. Den presenterar de fyra inriktningar av vilka studenten ska välja en för det fortsatta uppsatsarbetet: empirisk-praktisk, exegetisk-hermeneutisk, historisk eller filosofisk. Den andra delkursen utgörs av en fördjupningskurs, där studenten fördjupar sina ämneskunskaper inom vald inriktning och förbereder arbetet med uppsatsen. På den tredje delkursen skriver studenten en vetenskaplig uppsats. Denna ska sedan försvaras vid en ventilering. Studenten ska även opponera på en medstudents uppsats.

Delkurs 1: Teori och metod, 7,5 hp

Delkursen består av två moment. Det första momentet ger en allmän orientering i vetenskapsteoretiska frågor, vetenskapligt skrivande, problemformulering och formalia. Det andra momentet ger en fördjupad teoretisk och metodologisk orientering inom vald inriktning.

Delkursmål

Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:

  • diskutera och reflektera över teorier och metoder som används inom religionsvetenskap och teologi;
  • identifiera och formulera forskningsfrågor inom vald inriktning;
  • identifiera och kritiskt reflektera över den valda inriktningens metodologiska särdrag;
  • kritiskt granska och värdera skilda positioner och debatter inom vald inriktning;
  • tillämpa formalia på ett korrekt sätt;
  • muntligt och skriftligt föra en fördjupad diskussion inom ett av religionsvetenskapens och teologins problemområden. 

Examination delkurs 1

  • Uppsatsplan, 2,5 hp
  • PM och muntlig redovisning, 5 hp
  • Obligatoriska seminarier, 0 hp

Delkurs 2: Fördjupning, 7,5 hp

Delkursen utgörs av en litteraturkurs inom vald inriktning. Kurslitteraturen fastställs i samråd med handledaren.

Delkursmål

Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:

  • redogöra för fördjupade kunskaper inom någon del av inriktningen;
  • redogöra för aktuella forskningsfrågor inom inriktningen;
  • genomföra ett självständigt arbete i såväl muntlig som skriftlig form;
  • presentera och diskutera fördjupade kunskaper inom inriktningen. 

Examination delkurs 2

  • PM med muntlig redovisning, 7,5 hp
  • Obligatoriska seminarier, 0 hp

Delkurs 3: Uppsats, 15 hp

Delkursen omfattar ett självständigt arbete med en forskningsuppgift som redovisas i form av en uppsats om 15 hp. Under uppsatsskrivandet ges handledning. Vid terminens slut behandlas arbetet i ett uppsatsseminarium där studenten tar rollen som respondent och opponent.

Delkursmål

Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:

  • självständigt identifiera ett vetenskapligt problem inom vald inriktning och utifrån det formulera relevanta frågeställningar;
  • planera och genomföra en avgränsad vetenskaplig uppgift med hjälp av relevanta teorier och metoder, samt redovisa resultatet på ett klart och tydligt sätt;
  • med metodisk medvetenhet och noggrannhet bearbeta relevant material för den valda uppgiften;
  • redogöra för relevant tidigare forskning för uppsatsämnet;
  • dra välgrundade slutsatser av sin undersökning;
  • på en vetenskapligt saklig grund försvara sitt arbete vid en ventilering och på motsvarande vis genomföra en konstruktiv opposition på en medstudents uppsats.

Examination delkurs 3

  • Uppsats, 15 hp
  • Försvar av egen uppsats och opposition av en annan uppsats
  • Obligatoriska seminarier, 0 hp

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, samt handledning i såväl mindre grupp som individuellt. Seminarierna är obligatoriska. Uppgifter och obligatoriska seminarier fullgörs inom angiven tid enligt lärarens instruktioner. Undervisningstillfällen i kursen kan komma att genomföras på engelska.

Studenten tilldelas ett på förhand fastställt antal timmar för uppsatshandledning. Handledning ges endast under kursens gång. Omregistrering sker i mån av resurser. Studenten beviljas inte omregistrering om de tidigare timmarna för handledning är förbrukade.

Examination

Examinationen på kursen genomförs i form av PM, muntlig tentamen i grupp och/eller individuellt, en uppsats, försvar av uppsats, opposition på en medstudents uppsats samt aktivt deltagande i seminarier. Se information under respektive delkurs.

Seminarier betygssätts med U­-G. Samtliga övriga examinatoriska moment betygssätts med U-G-VG.

  

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från de angivna examinationsformerna och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.

Övriga föreskrifter

God färdighet i att läsa engelska förutsätts. Studenten förutsätts under hela kursen arbeta självständigt.

Övergångsbestämmelser

Om kursen upphör eller genomgår större förändringar ges tre examinationstillfällen enligt denna kursplan under tre terminer. Om särskilda skäl föreligger, kan sådan examination ske även senare. 

Kursen får inte medtas i en examen tillsammans med kursen Fördjupningskurs i religionsvetenskap för blivande ämneslärare (5RG703).

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin