Additiv tillverkning i polymera material
Kursplan, Avancerad nivå, 1TM105
- Kod
- 1TM105
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Materialteknik A1N
- Betygsskala
- Med beröm godkänd (5), Icke utan beröm godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 31 januari 2023
- Ansvarig institution
- Institutionen för materialvetenskap
Behörighetskrav
120 hp inom teknik/naturvetenskap, inklusive antingen (1) Polymerteknologi, (2) Polymera material eller (3) Polymerkemi och Tekniska material. Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- redogöra för och utföra de normala arbetsflödena inom AM av polymerer,
- förklara och förstå de viktigaste fördelarna respektive begränsningarna med de olika AM metoderna extrusion, fotopolymerisering, powder bed fusion, material jetting samt binder jetting,
- redogöra för och tillämpa det "design space" som de olika AM teknikerna tillåter,
- Med hjälp av extrusion och powder bed fusion kunna framställa funktionella prototyper utifrån angivna specifikationer.
Innehåll
Kursen syftar till att ge studenten en överblick av teknologier och arbetsflöden för additiv tillverkning (AM) av polymerer och grundläggande förståelse för de möjligheter och begränsningar dessa tekniker medför.
Olika tekniker för AM av polymerer presenteras presenteras innefattande extrusion, fotopolymerisering, powder bed fusion, material jetting samt binder jetting och deras användningsområden och begränsningar diskuteras. Normala arbetsflöden för användning av AM-teknikerna demonstreras och praktiseras. Metoder för karakterisering av tillverkade komponenter. Skillnader mellan aktuella AM-tekniker och konventionell formsprutning och gjutning diskuteras.
Undervisning
Föreläsningar och gruppvist projektarbete med praktiska moment.
Examination
Skriftlig tentamen (3 hp). Projektarbete (2 hp).
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.
Litteraturlista
Litteraturlista saknas.