Byggnation, drift och underhåll av vindparker
Kursplan, Avancerad nivå, 1GV156
- Kod
- 1GV156
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Vindkraftsprojektering A1F
- Betygsskala
- Med beröm godkänd (5), Icke utan beröm godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 9 februari 2023
- Ansvarig institution
- Institutionen för geovetenskaper
Behörighetskrav
Kandidatexamen inom teknik, naturvetenskap eller samhällsvetenskap samt 45 hp vindkraftsprojektering på avancerad nivå. Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- redogöra för olika moment inom byggnation av vindkraftsprojekt
- redogöra för hur drift och underhåll planeras för vindkraftsprojekt
- skapa en detaljerad byggplan för ett vindkraftsprojekt
- redogöra för hur driften kan optimeras i vindkraftsparker
- identifiera problem och risker och föreslå lösningar för detta i projektplaner och tidsscheman
Innehåll
Kursen innehåller planering och schemaläggning av vindkraftsprojekt. Den tar även upp hur potentiella problem kan hanteras och vilka lösningar som finns både för vanliga och oväntade händelser i tidsschemat. Kursen introducerar vägledning för byggnation, drift och nedmontering av vindkraftsprojekt. Dessa används för att skapa en projektplan som identifierar och tillhandahåller lösningar för potentiella problem och risker som kan finnas i projekt. Kursen kommer även att identifiera nyckelutmaningar och lösningar för planeringen av ett vindkraftsprojekts byggnations- och driftsfas där även hälsa och säkerhetsaspekter ingår. Kursen introducerar även strategier för drift och underhåll samt metoder för uppföljning och optimering av driften.
Undervisning
Föreläsningar, workshops och seminarier.
Examination
Skriftliga och muntliga inlämningsuppgifter 4 hp, aktivt deltagande i seminarier 2 hp och skriftlig projektrapport 4 hp.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.