Examensarbete för masterexamen i speldesign

30 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 5SD306

Kod
5SD306
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Speldesign A2E
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 15 februari 2023
Ansvarig institution
Institutionen för speldesign

Allmänt

Kursen ingår i Mastersprogram i speldesign, 120 hp.

Behörighetskrav

60 hp speldesign på avancerad nivå, inklusive Avancerade metoder för speldesignforskning, 7,5 hp

Mål

Efter avslutat masterexamensarbete (30hp) ska studenten kunna:

  • Identifiera och tydligt formulera en vetenskaplig och/eller kreativ frågeställning inom området speldesign med fokus på att främja förståelsen för spel som uttrycksfulla, konstnärliga medier och/eller deras olika tillämpningsområden.
  • Utveckla en teoretisk ram för att undersöka frågeställningen på ett tvärvetenskapligt, systematiskt och metodiskt sätt, med hänsyn till målgrupp, plattform, material och spelets sammanhang.
  • Välja och använda lämpliga metoder/infallsvinklar för designarbetet med den vetenskapliga/kreativa frågeställningen.
  • Bidra till en djupare förståelse av speldesign och främja spel som ett uttrycksfullt medium.
  • Placera sig inom området och dess bredare sociokulturella kontext, samt effektivt kommmunicera sina motiv för och perspektiv på speldesign till olika målgrupper.

Om examensarbetet handlar om ett designprojekt:

  • Skapa en spelbar spelprotyp som har ett tydligt mål/ett kommunikativt, uttrycksfullt syfte och som är meningsfullt kopplat till dess teoretiska ramar.
  • Göra en utvärdering av spelet med hjälp av speltester och spelstudier.
  • Ge en väl argumenterad reflektion över sitt kreativa arbete, koppla det till de teoretiska ramarna till sina designintentioner och till insamlade data från speltester/spelarstudier.

Innehåll

Kursen avslutar den fjärde terminen i Masterprogrammet i speldesign,120hp. Studenterna genomför ett examensarbete under handledning. Examensarbetet kan se ut på två sätt:

  1. Ett uppsatsarbete som kombinerar teori och praktik. Studenterna utvecklar ett teoretiskt ramverk som tillämpas i design och implementering av ett analogt eller digitalt spelprojekt som åtföljs av en reflekterande text med diskussion av designprocessen och resultaten av densamma.
  2. Ett forskningsprojekt som använder förståelse för spel och speldesign för att närma sig en frågeställning inom dagens kultur eller samhälle. Studenterna måste kunna visa sin förmåga att planera ett forskningsprojekt, använda tidigare forskning och teoretiska ramverk och i förekommande fall samla in data enligt en viss befintlig metod eller använda andra lämpliga metoder för att hantera sin forskningsfråga samt utföra en kritisk analys.

Oberoende av vilket alternativ som väljs (1 eller 2 ovan) förväntas studenterna använda sig av befintlig forskning inom speldesign-diskursen och game studies-området, men de uppmuntras samtidigt att gå utanför detta område för att hämta teorier, metoder och inspiration från andra akademiska eller praktiska områden som har med ämnet för examensarbetet att göra.

Undervisning

​Examensarbetet genomförs i form av handledd (tillämpad) forskning och utveckling. Handledaren träffar regelbundet studenterna i grupp och individuellt. Studenter som väljer ett projektbaserat examensarbete förväntas utforma och genomföra sina egna speltester under hela den iterativa designprocessen och genomföra en utvärderande spelarstudie i slutet.

Examination

Kursen betygsätts enligt skalan "Väl godkänd", "Godkänd" eller "Underkänd". Grunden för bedömningen är studenternas prestationer under seminarier, kvaliteten på deras individuella arbete och deras deltagande i och återkoppling på andra studenters arbete. Studenterna presenterar sitt examensarbete (inklusive sin spelprototyp) vid ett slutligt seminarium där spelet visas upp.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Litteraturlista saknas.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin